Bag Facaden (DVD)

7. juli 2001 af Mia Vildbrad

Bag Facaden (DVD) billede

Dr. Norman Spencer og hans kone Claire flytter ind i deres nyrenoverede hus, inden længe begynder Claire at høre stemmer, måske gemmer huset på en hemmelighed..

Dr. Norman Spencer (Harrison Ford) er en anerkendt og succesrig videnskabsmand. Han lever i et dejligt ægteskab med hans perfekte hustru Clarie (Michelle Pfeiffer) der er har en karriere som musiker dog har hun valgt at opgive musikken for at støtte hendes travle mand. Parret er for nyligt flyttet ind i et stort hus, som tidligere har været ejet af Dr. Spencers far. Huset krævede istandsættelse og dette har taget tid, men de er nu endelig klar til indflytningen.

Netop efter indflytningen begynder Claire at fornemme at der sker mystiske hændelser i form af det nye nabo-par der opfører sig underligt. Det hele eskalerer i et godt spøgeri, da Claire også fornemmer at der er ”noget” i huset som ikke bør være der, hun hører stemmer og er bange. Hun fortæller dette til Norman som afviser det blankt og mener at hun fantaserer. Claire insisterer på at finde ud af hvad ”det” vil og om hendes teori med at naboen Warren Feur (James Remar)har myrdet sin kone holder stik. Nu går den vilde jagt. Claire ser nemlig afspejlinger af en kvinde som hun ikke kender, måske er det Mrs. Feur (Miranda Otto). Men hvad betydning har det at billedrammen konstant falder på gulvet og smadres, har det noget med den ukendte kvinde at gøre. En dag da hun finder en ukendt nøgle på Normans kontor, bliver Claire mere mistænksom, for hvor hører den nøgle til Claire er ikke til at stoppe og hun søger hjælp hos hendes gode veninde Jody ( Diane Scarwid), de to sidder i de mørke nattetimer med hjælp fra ouijaboard og en ejendel fra Mrs. Feur…….

Hvad de to kvinder finder ud af vil jeg ikke afsløre nærmere, men det er klart en spændende film, som indebærer et par gys her og der, og lydeffekterne gør jo også gysene endnu bedre…..
Harrison Ford spiller Dr. Norman Spencer. Han spiller en rolle i denne film som man ikke er vant til at se ham i. Han spiller denne rolle meget overbevisende, han formår nemlig at spille både den søde og forstående ægtemand, og samtidig en hård negl, der ikke står i vejen for noget. Ford mener selv at denne rolle var hans chance for at vende op og ned på folks syn på ham og de roller han ”altid” spiller. Ford gør det rigtig godt i denne film og jeg er nok mere til denne form for roller til ham.

Michelle Pfeiffer spiller den forstående kone Claire Spencer, der hellere end gerne opgiver alt for hendes mands karriere. Og hun gør det så godt at denne rolle bestemt også en der kommer til at stå højt på hendes CV. Pfeiffer mener at denne film bragte hende en klar udfordring på det personlige plan, som hun mener er positivt. Hun har altid selv været vild med gyser film, og det må man sige at denne er. Hun spiller suverænt og det gør aldeles ikke filmen ringere at hun spiller sammen med Ford. De udgør et godt team.

Diane Scarwid spiller den søde veninde, der aldrig står i vejen for at hjælpe. Hun spiller rollen meget overbevisende, måske fordi hun har meget respekt for det overnaturlige. Hun har nemlig selv oplevet at få kontakt via et Ouijaboard da hun var ung. Hun var så nervøs over den scene at hun lavede sikkerheds cirkler omkring dem. Godt gået.

Instruktøren Robert Zemeckis har gjort det igen, han har lavet en pragt film som man bare må se, han har præsteret at instruere denne film så den fremtræder som en virkelig thriller, den er overraskende god. Zemeckis har tidligere stået for så store kassesucceser som Forrest Gump, Tilbage Til Fremtiden 1-3 og Cast Away. Bag Facaden hører hjemme i samme høje klasse som disse succeser.

What Lies Beneath er en spændende og god film, som man absolut ikke må snyde sig selv for. Under alle omstændigheder synes jeg du skal gøre dig selv den tjeneste at se denne film og har du et surround anlæg bliver den en anelse bedre. Så er man til et godt gys, og tror man på det overnaturlige så skal man nok ikke gå i badekar i et stykke tid efter man har set denne film...

Titel: Bag Facaden
Original Titel: What Lies Beneath
Premieredato: 8. juni 2001