Ballers - Sæson 1

21. september 2016 af David Lund

Ballers - Sæson 1 billede

Skuffende sportsudgave af "Entourage"

Det kom som et chok for mange, da det for en måneds tid tilbage blev offentliggjort, at Dwayne Johnson i 2015 var den bedst betalte skuespiller i Hollywood. Der er nemlig ikke mange, der anser ham som en skuespiller med så stor “star power”. Som tidligere wrestlingstjerne er actionfilm ofte det, han er blevet typecastet til, men han har nu også altid befundet sig godt i komediegenren. Manden har nemlig humor og karisma, og med hans enorme Schwarzenegger-krop har man vel heller ikke brug for meget andet i Hollywood. Han får nok aldrig en chance hos Oscar-akademiet, men mindre kan også gøre det. Oveni hatten er han nu også begyndt som TV-stjerne. Hvad der før årtusindeskiftet var anset som et testamente for skuespillere, er TV nu blevet det nye sort, med produktioner der kan være ligeså dyre som store Hollywoodfilm. “Ballers” hedder The Rocks TV-serie, og det bliver næppe titlen han fremover vil være kendt for.

Spencer (Dwayne Johnson) er en tidligere NFL-stjerne, der nu er begyndt at arbejde som spejder og manager for nutidige stjerner. Det er et erhverv, der falder ham naturligt ind, men stjernernes interesser er ikke altid nemme at varetage, men hvis man vil frem i verden, bliver man nødt til at give den hele armen.

Første sæson af “Ballers” består af 10 afsnit af 30 minutters varighed stykket. På trods af at være en af de kortere serier derude, formår de 5 timer alligevel at føles som en evighed. “Ballers” er nemlig først og fremmest en komedieserie med dramaelementer, men når man ikke griner undervejs af de halvhjertede vittigheder, så bliver det hele en træg fornøjelse. Dette er dog en vaskeægte HBO-produktion. Der er fyldt med stoffer, bare bryster og bandeord - præcis som man efterhånden er vant til fra deres side. Men selv med det vante ekstra krydderi til fortællingen, formår “Ballers” at gå i tomgang fra allerførste afsnit af. Det hjælper ikke at fortællingen er klichefyldt, forudsigelig og vækker minder om en vis anden HBO-serie ved navn “Entourage”. Udskift skuespil med sport og tilsidesæt velfungerende humor og hyr en masse skuespillere uden charme, og du har “Ballers” i en nøddeskal.

Halvvejs igennem sker der dog et løft i kvalitet. Spencers beskyttelse af sin klient Vernon (Donovan W. Carter) er hovedessensen af første sæson (sammen med Ricky) og når han står på kanten af en kæmpe mediefiasko, spidser fortællingen lidt til. Dog ikke nok til, at man ligefrem hungrer efter næste afsnit, selvom der bliver leget lidt med cliffhangers her og der. Det er ligeledes imponerende, at Charles’ (Omar Benson Miller) bihistorie faktisk er en del mere interessant end selve hovedhistorien. Hans kamp med det almene liv, samt tilbagevenden til NFL fungerer netop fordi, det er en sympatisk karakter spillet fint af Miller. Sympati skal man dog ellers lede langt efter i “Ballers”, og netop derfor er det svært at identificere sig med seriens karakterer, holde af dem eller finde dem interessante nok til at følge med fremover. Det skal dog siges at det ikke er SUPERSTJENEN The Rocks skyld - han gør hvad han kan. Skaberen Peter Berg har simpelthen bare ikke formået at få materialet til at fungere.

Billede & Lyd - ⅚

“Ballers”foregår hovedsageligt om dagen, og er en utrolig lys serie. Dog ødelægger dette hverken detaljer eller skarphed, og især de mange billeder af byen eller panoreringer henover landskaber ser smukke ud. Lyden er generelt meget basfyldt- om det så angår det pumpende soundtrack eller lydeffekterne, er der bas nok til at ryste sit hjem godt igennem. De få stille scener kommer dog også klart igennem - personligt kunne jeg i hvert fald høre hvert et ord.

Ekstramateriale - 2/6

De klassiske “Inside The Episodes” er med til hvert et afsnit. Det er kort, godt og underholdende, men der mangler både noget bag om kameraet såvel som kommentarspor til at give det hele mere substans.

Warner Home Video.

Titel: Ballers - Sæson 1
Original Titel: Ballers - Season 1