Bandidas

7. april 2006 af Toke Nielsen

Bandidas billede

En lækker lille snack fra The Wild Wild West. Et gnistrende samspil imellem de to sexede latino-babes, sikre 1½ times udsøgt underholdning.

1880. Da det vilde og allerede dengang grådige vesten breder sig nedover Mexicos grænse, ser det sort ud for de mexicanske småbønder. Det amerikanske bankvæsen har udsendt den nedrige skurk Jackson til at opkøbe deres jordlodder for en latterlig pris og de der nægter får bly i stedet for pesos. Da både den velhavende Sara (Selma Hayek) og den fattige Maria (Penélope Cruz) mister deres fædre til Jacksons revolver, indleder de to kvinder et modvilligt samarbejde og en karriere som bankrøvere for at leverer de stjålne penge tilbage til folket. En detektiv fra New York bliver sat efter dem men slutter sig hurtigt til teamet. Det endelige opgør med Jackson står for døren.

Bandidas er skrevet og produceret af franskmanden Luc Besson vi kender som manden bag glimrende film som The Big Blue (1988) Nikita (1990) og Leon (1994) men hans tiltagende hang til fjollerier, har desværre også medført gennemførte tåbeligheder som f.eks. Taxa 1-3 (1998-2003)

Bandidas er også en vældig fjollet film – men heldigvis på den gode måde. Den er hvad den er og man får hvad man får og samspillet mellem de to sexede latino-babes Cruz og Hayak gnistrer af gammelt venskab og sand entusiasme. Og vist får vi masser af kavalergang, mudderbrydning og mere kavalergang, men det hele bliver serveret med en så dejlig uselvhøjtidelig humor at det undgår at blive lummert og (alt for) plat. Man glædes over det naturlige samarbejde mellem den smukke og oscarnominerede Selma Hayak (Desperado, Traffic, Frida mm.) og den lige så smukke Penélope Cruz (Blow, Vanilla Sky, Alt Om Min Mor mm.) og håber det ikke bliver det sidste.

I det hele taget fungerer rollebesætningen fint til lejligheden. Country-sangeren Dwight Yoakam Jacson (Sling Blade, Wedding Crashers mm.) gør en overbevisende skurk og Steve Zahn (Saharah, Chain of Fools mm.) er faktisk temmelig morsom som den detektiven Quentin der (næsten) modstræbende må lægge mund til pigernes indbyrdes kyssekonkurrence. I en kort birolle finder man den garvede og altid fremragende Sam Shephard, der som pigernes mentor lærer dem at det ikke er smart at diskuterer mode, rette på håret og slås indbyrdes når man er midt i at røve en bank.

Instruktionen er overladt til de to norske instruktører Joachim Roenning og Espen Sandberg. Med over 300 reklamefilm for f.eks. Budweiser og Renault i bagagen, har de her instrueret deres første spillefilm. Deres fortidige projekter kan anes i filmens glatte og til tider næsten MTV-agtige stil, men til en ferm lille komedie som denne fungerer det ganske udmærket. Det endelige shoot-out der finder sted i en togkupe er stilmæssigt en blanding af en Martini reklame og Matrix og ganske lækkert og elegant udført. Med et budget på omkring § 200 mil. kan de nu prale med at stå bag den dyreste film der nogensinde er blevet instrueret af en nordmand.

Bandidas er en lækker lille snack der leverer glimrende underholdning fra første til sidste sekund. Man keder sig ikke og både smilet og det højlydte grin kom flittigt i brug, selvom nogle af birollerne åbenlyst må være indkøbt fra henholdsvis tv-serien om Zorro og Charlie Chaplins Keystone Cops og godt kan virke lidt anstrengende i starten. Bandidas er allerede ved at være glemt igen, men de 1½ times tid i The Wild Wild West var godt givet ud. Filmen står til 3½ funklende stjernesporer. Men da vi ikke kan give halve karakterer her på On-Z må jeg hellere runde op end ned og under indflydelse af almen forårskuller, sætte fire fine sherifstjerner på tavlen.

Titel: Bandidas
Original Titel: Bandidas
Premieredato: 7. april 2006