Banshee [Season 1]

10. september 2013 af Rasmus Krarup Jensen

Banshee [Season 1] billede

Klassisk HBO-projekt med vold, sex og action i en fornem cocktail. En interessant fortælling om identitet, kriminalitet og kærlighed flettet sammen af forskellige personers tilgang til samme problematik.

HBO har igennem tidens løb leveret nogle solide action-serier såsom True Blood og Strike Back, hvor en fin balance mellem vold, sex og sprængfarlige effekter skaber dynamisk underholdning fra start til slut. Banshee er deres nyeste skud på stammen, og stilen er nogenlunde den samme, bortset fra at hele konceptet er meget mere dystert og melankolsk – og så har danske Ulrich Thomsen fået en ret så seværdig rolle i sammenhængen!

Handlingen udspiller sig i en lille flække ved navn Banshee, hvor befolkningen består af almindelige borgere og en velfungerende amish-koloni. Hovedpersonen(Antony Starr), hvis identiet er ukendt i starten, er lige sluppet ud fra 15 års fængsel og rejser til Banshee for at finde sin tidligere kæreste, Anastasia(Ivana Miličević), som han blev skilt med før sin dom. Efter et møde med byens udskud bliver den nye sherif skudt og dræbt, hvilket får hovedpersonen til at påtage sig hans identitet som Lucas Hood. Hood balancerer nu med en identitetskrise efter sit ophold bag tremmer, ugengældt kærlighed fra sin kvinde, som har fundet en anden og så skal han forholde sig til byens lokale forbryderboss Kai Proctor(Ulrich Thomsen).

Serien er spækket med en masse småhistorier, som i første omgang virker en smule ubetydelige, men som handlingsforløbet skrider frem, fletter disse små brikker sig ind i det store billede. På den måde skabes der en solid dynamik i hele opsætningen, og underholdningen bliver mere dybdegående på for hvert afsnit. Udgangspunktet driver fra hovedpersonens forhold til sin nyligt opnåede frihed og videre i flere forskellige forgreninger i historien, som sammen giver nogle overraskende interessante vinklinger på historien. Handlingen formår at balancere den hektiske handling sublimt, og man når at danne sig et personligt indtryk af de forskellige personer inden de kastes ind i de voldsomme scenarier.

Hovedrollen spiller eminent i rollen som eksfangen med identitetskrise, men Ulrich Thomsen stjæler rampelyset med sin ubehagelige attitude og modbydelige adfærd. Skuespillet virker utroligt intenst, og præstationerne er med til at uddybe konflikterne i historierne. Selve handlingen er yderst fængende, da hvert afsnit byder på et utal af plottwists og interessante fokusskift mellem karakterernes historie. Specielt fordi seeren bliver kastet lige direkte ind i handlingen fra starten, og langsomt får stykket sammenhængen sammen. På den måde får seeren en slags ’godbid’ for hvert afsnit, så serien udvikler en cliffhanger til den næste i rækken. Konceptet i serien har en fed attitude til vold, sex og slagsmål, hvilket leverer en herlig omgang forbudt underholdning. Serien rækker lige præcis over grænsen på den måde, at man stadig er underholdt, uden at serien falder i den ene eller den anden kategori. Udover handlingen er de fede effekter uden tvivl det bedste ved serien, da det visuelle arbejde og selve opsætningen af den knivskarpe kvalitet fungerer upåklageligt. Der er dog nogle øjeblikke i serien, hvor effekterne opstår lige lovlig hurtigt, hvilket tit præger seriernes forholdsvis lave budget - at man får det overstået hurtigst muligt, uden at seeren opdager den lidt lavbudgetsprægede opsætning. Det er dog kun i få øjeblikke, da de intelligente opsætninger af special-effects fra afsnit til afsnit virkelig er professionelle og dybt imponerende. Billedet står knivskarpt og hele opsætningen i billedredigeringen er helt fantastisk at se på.

Fordelt på de i alt 10 afsnit får seeren et indblik i en stor historie i en lille by, hvor uforudsete plottwists og interessante historier skaber solid underholdning. De vilde effekter og flotte scenografier i opsætningen er fryd for øjnene, og selve konceptet er kræs for drengerøve og action-elskere. Kombinationen af alle disse elementer giver en solid serie, som helt sikkert bliver spændende at følge med i, når de kommende sæsoner bliver lanceret.

Bonusmateriale
I bonussektionen finder man en række små dokumentarer, som går i dybden med de forskellige tematikker i serien. Desuden får man også en dybdegående forklaring på, hvorfor intromontagen er opbygget på den særlige og unikke måde. Man får derudover et større indblik i selve konceptet og projektet, hvor skuespillerne og skaberne giver deres holdning til arbejdet. Samlet set en ret fyldestgørende omgang bonusmateriale, som ligger noget over det niveau, man normalt forbinder med serieudgivelser.

Warner Bros..

Titel: Banshee [Season 1]
Original Titel: Banshee [Season 1]