Fra midten af 1800-tallet og indtil ca. 1950 var det helt almindeligt at bruge såkaldte anskuelsesbilleder eller anskuelsestavler i folkeskoleundervisningen. Med eksemplariske billedskildringer af verden omkring os og af historien, også bibelhistorien udvikledes børnenes almen-dannelse.
Billederne er selvsagt ikke kunstværker i al deres eksemplariskhed, ja glansbilledagtighed men de vidner om en svunden tid og har i dag en særegen uskyld – på trods af at dannelsen næppe var uskyldig.
Men når en nylig produceret TV-film om Barabbas, forbryderen der blev frigivet af Pontius Pilatus i stedet for Jesus, fremtræder som bibel-anskuelsesundervisning for tilskuerne, ja så forsvinder al uskylden. Sådan forholder det sig med tv-instruktøren Roger Youngs ”Barabbas” fra 2012. Man må uvilkårlig spørge sig selv, hvem den er produceret for. Næppe for et dansk publikum der for størstedelen gerne vil have lov at tænke selv - også i religiøse og eksistentielle anliggender. Og mon dog nogen dansk præst i dag vil præsentere så enøjet en film for sine konfirmander.
I to afsnit, i alt 3 timer, fortælles i ja, glansbilleder med figurer der ikke ejer et gran af personlighed. På den ene side fortælles Barabbas historie – om hvordan han lever og ånder som en rigtig skruppelløs forbryder nu engang gør det; han slår ihjel, røver og horer – på den anden side fortælles Jesus historie – han opvækker Lazarus fra de døde, gør vand til vin, lider en blodig død på korset og står op igen. Pointen, at Barabbas omvendes undervejs, går op for en efter 5 minutter – og er ikke et gran troværdig al den stund at tilskuerne ikke et eneste øjeblik inddrages i den ret beset komplicerede problematik, som her beskrives helt uproblematisk; det er jo bare Barabbas der ikke har set lyset.
At filmen praler af at basere sig på nobelprisvinderen Pär Lagerkvists roman fra 1950 af samme navn hjælper hverken fra eller til. Uden at have læst bogen tvivler jeg dog stærkt på, at Lagerkvist har leveret endsige fået nobelprisen for en så enøjet og uengagerende fortælling. Lagerkvist skriver: “Att vara en människa är att hungra efter något som inte finns”. Det fremgår ikke af filmen.
Ekstramaterialet består af: en making-of-featurette der fremtræder som en trailer; en trailer og et slideshow.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Another World Entertainment.