Batman Begins

14. september 2008 af David Lund

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Batman Begins billede

Den næstbedste Batman nogensinde!

I mange år har Batman været i søgelyset igennem diverse tegneserier, Tv-serier og film, men han er sjældent blev portrætteret som den komplekse figur han er. Tim Burton tog skridtet videre fra den farverige Tv-serie i 60’erne, og skabte et visuelt gotisk univers i 1989, men uden at fokusere yderligere på hovedpersonens indre dæmoner. ”Batman” var et datidigt mesterværk, men kan efter min opfattelse efterhånden kun benyttes som et supplement til hvad Christopher Nolan har gjort for Batman i ”Batman Begins” og ”The Dark Knight”. Nolan tog udgangspunkt i tegneserien ”Batman: Year One” og genstartede det franchise Joel Schumacher havde kørt i sænk i 90’erne. Resultatet var en mere realistisk og dyster verden, hvor Batman ikke længere er en direkte helt, men blot en millionær med en sindssyg hævntørst, der dog skiller sig ud fra skurkene ved, at nægte at slå ihjel. ”Batman Begins” er skabelsesberetningen af Batman, og selvom den måske ikke længere er den bedste Batman nogensinde, som citatet på coveret antyder, nu når ”The Dark Knight” har overtaget den plads, er den stadig et mesterværk som bør stå på enhver filmelskers DVD- eller skulle man hellere sige Blu-Ray hylde?

Med denne Blu-Ray udgivelse er den absolutte oplevelse af filmen hjemme. Med et supersprødt billede og Dolby TrueHD, kan det efterhånden hverken lyde bedre eller se bedre ud. Efter Blu-Ray vandt kampen over HD-DVD, kan man efterhånden også sikre sine fremtidige filmkøb ved køb af dette format, men om man tør at satse på at Blu-Ray ikke når at bliver overhalet indenom af et helt tredje format, er naturligvis op til en selv. Selvfølgelig kan man også vente til priserne ryger helt i bund, men med så fantastiske filmoplevelser som denne derude, går man glip af en hel del i mellemtiden.

Bruce Wayne, som Batmans alterego nu hedder, er mere hovedpersonen i ”Batman Begins”, da Batman ikke bliver introduceret før der er gået en time af filmen, men Wayne er en mindst ligeså interessant figur som Batman selv, og det er dette der får filmen til at fungere, frem for filmens nervepirrende actionsekvenser og vanvittige skurke som Ra’s Al Ghul og Fugleskræmslet. Disse bliver dog brugt til at definere Batman og hvad han står for, og især Ra’s Al Ghul stiller spørgsmålstegn ved Batmans motiver samt samfundets struktur. Bruce Wayne allierer sig med hans butler Alfred, den (tæt på eneste) hæderlige politibetjent i Gotham ved navn Gordon, hans barndomsveninde og advokat Rachel og til sidst en ansat i hans firma ved navn Lucius Fox. Selvom de alle er brikker i Batmans kamp mod den organiserede kriminalitet i Gotham, formår de stadig at forblive selvstændige individer, og dette er bl.a. hvad gør ”Batman Begins” til en yderst troværdig og realistisk oplevelse, selvom der er figurer i spøjse dragter der hopper rundt i byens gader.

Med et fantastisk cast som inkluderer Christian Bale som Batman, Michael Cain som den evig trofaste butler, Liam Neeson og Cillian Murphy som mænd med skjulte motiver, Morgan Freeman som manden der uvidende skaber Batman og endda en udbrændt skuespiller som Rutger Hauer der får pustet nyt liv i sig, er ”Batman Begins” en velspillet affære, som ikke tager længere end 10 minutter for at have fat i sit publikum. Bale fungerer 100 % bedre som Bruce Wayne end Batman, så filmens fokus på denne karakter, gør det overflødigt at hans stemmeføring som Batman måske ikke er helt i top. Det eneste minuspunkt i skuespiller udgøres af Katie Holmes som Rachel Dawes, og det blev faktisk ikke meget bedre da hun blev erstattet af Maggie Gyllenhaal i ”The Dark Knight”. Holmes har ikke meget kompetence som skuespiller, og blegner ofte fuldstændig hen, når de andre bedre skuespillere står ansigt til ansigt med hende. Heldigvis ødelægger dette ikke helhedsoplevelsen, og Holmes er heldigvis ikke en ny Sofia Coppola.

”Batman Begins” er uden tvivl et genredefinerende mesterværk, der tog skridtet videre og overtog arven fra bl.a. ”X-Men” og ”Spider-Man” filmene, og viste at man sagtens kan have mere på hjerte end meningsløs tegneserievold i superheltefilm. Derfor er filmens naturligvis et essentielt køb hvis du ejer en Blu-Ray afspiller, ikke mindst pga. ekstramaterialet, men også da du sikkert ikke har set filmen i så god kvalitet før – end ikke i biografen.

Ekstramateriale – 6/6

Man kan næppe bede om mere eller bedre ekstramateriale til ”Batman Begins”. Udover at have alt ekstramaterialet fra den danske 2-DVD udgave som udgør ca. halvanden times forskellige features typisk med en længde omkring 15 minutter stykket, er der blevet opfundet en ny måde at vise kommentarspor på i forhold til Blu-Ray mediet, hvor filmen via. en in-movie experience bliver snakket om af Christopher Nolan, David S. Goyer som skrev historien til Nolan og mange andre fra cast og crew. Derudover er der også en lille MTV-spoof over filmen og de første 6 minutter af ”The Dark Knight” i ligeså sprød Blu-Ray kvalitet. Alt i alt en helt igennem fuldstændig oplevelse.

Warner Home Video.

Titel: Batman Begins
Original Titel: Batman Begins