Bedre Tider

21. december 2023 af Maria Bjerregaard

Bedre Tider billede

Instruktøren Milad Schwartz Avaz skubber til den danske mentalitet og selvopfattelse i en humoristisk og rørernde feel-good film.

Instruktør og manuskriptforfatteren Milad Schwartz Avaz har haft succes med sine brødre b.la. med ”Mens Vi Lever” og ” Kollision”. Nu står han alene med hans første solo-projekt, hvor tre brødre skal forsøge at hjælpe deres far – og ikke mindst dem selv.

Oskar ( Ari Alexander) har det svært, efter hans mors død for 5 år siden. Hans bror Karl ( Sebastian Jessen) forsøger ivrigt at få Oskar i gang med studiet igen, imens deres lillebror, Lukas ( Andreas Jessen) gør karriere som influencer. Alle tre brødre tager op og besøger deres far, Vagn ( Lars Brygmann) og opdager at han har regninger i sin kummefryser og er ved at gå konkurs med familiebageriet. Vagn har dog en plan. Han vil lave Danmarks største træstamme.

Kemien iblandt de tre brødre er aldeles fantastisk. Nu ved vi naturligvis, at Sebastian og Andreas Jessen også er brødre i det virkelige liv, men det er selvfølgelig ikke ens betydning med, at det fungerer på en spillefilm. De får dog her godt selskab af Ari Alexander, der bare stråler med charme og sårbarhed igennem hele filmen. Alexander har en charme og rolighed omkring sig, og er filmens optimistiske karakter, selvom han også bærer på en stor sorg. Det gør alle karaktererne, men skjuler det blot mere.

Lars Brygmann spiller en lille, men meget betydningsfuld birolle. Vi kender godt Lars Brygmann fra hans flotte karriere indenfor både film og tv, men her tager han faktisk lidt bagsædet, og lader sine sønner være kernen i filmen. Det er en meget fin og fornuftig beslutning, hvor man også kan se, at familiebagerriet måske slet ikke er det, som Vagn kommer til at savne mest.

Filmens følelser er meget baseret på en dansk mentalitet, hvor vi ofte prøver at komme videre hurtigt muligt eller fornægter vores følelser, for at kunne overskue en presset hverdag. Nu er vi heldigvis blevet meget bedre til at tale om tingene, men derfor giver Avaz fortsat et præcist indblik på, hvordan vi som mennesker reagerer og agerer, når tingene lige pludseligt ændrer sig. Og så er det også bare et rigtigt sjovt og velskrevet manuskript med hverdagsdialoger og humoristiske familiesituationer.

”Bedre Tider” er en herlig ny dansk feel-good film. Brødrene er alle fantastiske og er filmens kerne. Lars Brygmann er endnu engang herlig som den sjove og optimistiske far, som savner hans kone. Dialogen igennem filmen er bygget på en masse hverdagsdialog, hvor sorgen også får plads til at snige sig ind, og det passer perfekt ind i menneskets sind. Milad Schwartz Avaz har skabt en yderst humoristisk, rørende og hjertevarm film, som man kan se igen og igen.

Titel: Bedre Tider
Original Titel: Bedre Tider
Premieredato: 21. december 2023