Befri Willy 3 (DVD)

15. oktober 2003 af Mia Vildbrad

Befri Willy 3 (DVD) billede

Jesse vender atter tilbage i den nok bedste af Free Willy filmene. Han møder en ny ven, en ny kærlighed opstår og ikke mindst endnu et stort eventyr.

Jesse (Jason James Richter) er nu blevet 16 år og han er blevet forsker studerende og skal med på båden Noah sammen med hans gode kammerat Randolf og en kvindelig forsker kaldet Drew. De skal sammen finde ud af hvorfor spækhugger bestanden er faldet så drastisk de sidste år. Så alle spækhuggerene skal mærkes. Så det kan spottes 24 timer i døgnet.

Et andet sted i byen bor en familie med sønnen Max. Hans far er fisker og Max ser megt op til ham. Faderen har lovet Max at han må komme ud og fiske og Max glæder sig enormt. Hvad Max ikke ved er at hans store forbillede ikke er så reel som han går og tror. Ude på fisketuren ser de pludselig spækhuggeren og alle harpuner bliver ladt. De sigter og rammer en i Willys flok. Max ryger i vandet da de skal dreje hård styrbord, og han lander lige for næsen af Willy som kigger meget intenst på ham. Max bliver hurtigt redet.

Om aftenen går Max tur på dækket og taber sin halskæde med en spækhugger ned på et dæk på siden af båden. Da han vil kravle ned for at hente det bliver han pludselig overrasket af Willy. Max´s far hører lyden af spækhuggere, og kommer hurtigt ud på dækket med en harpun, men da de skyder efter Willy, kommer Max i vejen så faderen ”kun” rammer ham i halefinnen.

Dagen efter Får Jesse endelig kontakt til Willy. Han kan med det samme mærke at der er noget galt. Og Randolf og Jesse sejler ud i en gummibåd for at se til Willy. Han har en harpun i halefinnen og Jesse løser straks opgaven med at få den fjernet. I samme åndedrag bliver hvalerne mærket. Og de finder ud af at Willy ´s veninde har to hjertelyde….!! Hun er gravid.

Jesse opdager hvad Maxs far har gang i og han vil gøre alt hvad han kan for at stoppe hvalfangeriet. Han kontakter i samarbejde med Randolf kystvagten men de vil ikke gøre noget ved en mand de ikke er sikker på er hvalfanger. Jesse vælger så at gå andre veje, nemlig via Max for Jesse finder hurtigt ud af at Max er ligeså bidt af hvaler som Jesse er.

Max kommer med Jesse ud på vandet for at møde Willy og hans flok. Og nye venskaber opstår. Og Max er nu helt overbevist om at hvaler er gode dyr. Så er det bare at overtale hans far, og det er en meget stor opgave.

Jesse spilles i denne trejde og sidste del af Free Willy også af Jason James Richter og ham kender vi jo også fra hans hovedrolle i ”The Never Ending Story” Han er en ungdomsskuespiller, og formår at spille Rollen som Jesse ganske udmærket. Det er en god familie og natur film, som flere måske nok lidt større børn vil synes om. Men en god film man altid kan se.

Instruktøren Sam Pillsbury har taget æren af den sidste film om Spækhuggern Willy. Man kender ham bla. fra Tv serien Night Rider som han også var instruktør på. Jeg synes instruktør Pillsbury har lavet en rigtig god film som vi alle kan tåle og se.Jeg mener det er den bedste i triologien, så den kan varmt anbefales.

Ekstra- Materiale:

De har sparet meget på det gode ekstramateriale i denne film. Der er faktisk så godt som ingen ting. Hvilket er meget skuffene. Det eneste der er er de sædvanlige trailers, Interaktive menuer, og scene adgang. Du får lov at se trailere fra alle tre film, men så er det altså også sket med ekstra materiale, så jeg kan ikke give de store roser for dette. Så jeg kan heller ikke give mere en 1 stjerne for det. Heldigvis trækker selve filmen lidt op. Rigtig god fornøjelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Befri Willy 3
Original Titel: Free Willy 3: The Rescue