Berlinalen 2011 – optakt

9. februar 2011 af David Lund Skriv en kommentar

Berlinalen 2011 – optakt billede

Endnu engang er ON-Z på pletten ved årets store filmfestival i Berlin.

Tøjet er pakket og undertegnede er klar til endnu en omgang Berlinale på ON-Z’s vegne. I morgen går det nemlig løs, og jeg rejser allerede af sted med flyveren i aften, så jeg er klar fra den allerførste film bliver vist. ON-Z vil endnu engang bringe daglige reportager fra den enorme filmfestival, der endnu engang byder på film i forskellige konkurrenceafdelinger samt en række kendisser ved pressekonferencerne og naturligvis events og ren hygge indimellem. Til forskel for de sidste par år, er det kun mig, der rejser af sted for ON-Z i år, hvilket ikke betyder det store for jer, men naturligvis en smule mere arbejde for mig. Jeg vil bestræbe mig på, at skrive hver eneste dag, og naturligvis ende med en opsummering over de endelige priser.

Hovedkonkurrencen er naturligvis konkurrencen med den største fokus, og jeg vil se en del film fra dette program. I år skydes hovedkonkurrencen af med Coen-brødrenes western ”True Grit”, som dog vises udenfor konkurrence. Hvor danskerne sidste år havde hele to film i hovedkonkurrencen, har vi i år slet ingen, til gengæld er der en masse andet spændende guf. De år jeg har været af sted (det er mit fjerde år i år), har jeg været en smule skuffet over vinderne, men i år ser juryen meget interessant ud, så jeg håber, at jeg for første år kan være enig i deres valg og betragtninger. Juryformanden er ingen ringere end skuespillerinden Isabella Rossellini, og med sig har hun en personlig favorit fra mit første år på Berlinalen – instruktøren Guy Maddin. Disse to alene gør hovedkonkurrencen interessant at følge med i for undertegnede.

Som sagt er Danmark ikke at finde i hovedkonkurrencen (kun produktionsmæssigt med ”The Forgiveness Of Blood”), men vi er nu rigt repræsenteret på årets Berlinale alligevel. I børneprogrammet Generation Kplus finder vi ”Den Kæmpestore Bjørn”, til de lidt ældre i Generation 14plus har vi teenagedramaerne ”Frit Fald” og ”Skyskraber” og så har vi endda en film i kortfilmsprogrammet, og en Bille August film ved navn ”Den Gode Viljan” i forbindelse med Restrospective-programmet om Ingmar Bergman.

Der er masser at skrive, men alt for lidt tid at skrive det i. Jeg glæder mig endnu engang meget til årets festival, men må hellere få pakket det sidste, og lader hermed Berlinalens hjemmeside tale for sig selv: http://berlinale.de