4. april 2024 af Maria Bjerregaard

Birthday Girl  billede

Et hævndrama på ukendt farvand får voldsomme konsekvenser for en meget velspillet Trine Dyrholm i Michael Noer seneste film ”Birthday Girl”

Instruktøren Michael Noer er kendt for sine realistiske portrætter, og vil gerne helt under huden på vores hovedkarakterer. Dette sås bl.a. i hans spillefilmsdebut ”R”, hvor skildringen bag fængselsmurene virkede som et dokumentarisk indblik af virkeligheden råhed. Nu har Noer så stiller sig selv spørgsmålet ”hvor langt vil man gå for at få retfærdighed for sit barn” i den seneste film ”Birthday Girl”.

Nanna ( Trine Dyrholm) har inviteret sin 18 årige datter, Cille ( Flora Ofelia Hoffmann Lindahl) og Cilles veninde, Lea ( Maja Ida Thiele) med ombord på et krydstogtskib for at fejre Cilles fødselsdag. Der er lagt op til store planer for dagene på det luksuøse skib, men allerede den første nat sker en forældres værste mareridt. Cille bliver fundet og har været udsat for et overgreb. Nanna er chokeret, men fast besluttet på, at hun må gøre alt for at finde den skyldige og få retfærdighed. Også selvom de er på et internationalt farvand.

Filmen lægger op til et vaskeægte hævndrama, hvor Nanna vil gøre alt for sin datter. Også selvom datteren slet ikke vil tale om det. Denne historie om en mors retfærdighed er set før i andre film, hvilket ikke gør filmens handlingsforløb særlig originalt. Dog tager dramaet omdrejningspunkt på et krydstogtsskib, hvor reglerne desværre er anderledes, og hvor selskaberne forsøger at pakke det hele væk – i hensyn til at skåne sine andre gæster og feje en decideret retssag under tæppet. Måske ikke anderledes end diverse andre store virksomheder forsøger. Nu er vi blot på ukendt farvand, hvor der ikke er politi til stede.

Publikum får for alvor sit eget moralske kompas sat på prøve. Overgreb og voldtægter er fortsat et svært tabu – også efter MeToo bølgen. Derfor er det også svært at finde ud af, hvem der er de sande ofrer igennem fortællingen. Selvom man ikke er i tvivl om, hvorvidt det skete eller ej, bliver vores tanker stadig sat på prøve.

Dette skyldes også et fantastisk skuespilsarbejde af Trine Dyrholm og Flora Ofelia Hoffmann Lindahl, der igennem filmen også får etableret et ustabilt forhold imellem mor og datter. Nanna forsøger desperat at være der for sin datter, selvom det antages, at hun aldrig rigtig har været, imens Cille blot vil glemme en traumatisk aften. Dette kulminerer i deres mor og datter forhold, som på ingen måde var på bølgelængde til at starte med. Igennem filmens forløb finder vi ud af, om de alligevel kan stå sammen i retfærdighedens navn.

”Birthday Girl” tager hånd om en hævnfortælling, som vi kender den, men gør det i klaustrofobiske omgivelser midt ude på havet, hvor man ikke kan flygte. Det er i sig selv ret skræmmende. Filmen bliver heldigvis båret af stærke skuespilspræstationer fra den erfarne Trine Dyrholm og det nye unge talent, Flora Ofelia Hoffmann Lindahl.

Titel: Birthday Girl
Original Titel: Birthday Girl
Premieredato: 4. april 2024