Blair Witch

27. februar 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Blair Witch billede

Hyldest til forgængeren eller en direkte kopi? Original er Blair Witch i hvert fald ikke.

De fleste har et forhold til The Blair Witch Project (1999), der, da den kom frem, var en enormt omtalt film, da den formåede at skabe en hype omkring sig selv vha. falske nyhedsindslag osv., så publikum på et tidspunkt troede, at found footage-filmen rent faktisk var ægte. Og på et eller andet tidspunkt har de fleste af os sikkert set den, selvom vi ikke var gamle nok, og blevet skræmt til endeløse af søvnløse nætter. Sandheden er, at jeg faktisk ikke kan huske om den er uhyggelig. Jeg har en forestilling om, at den er uhyggelig, men måske det hænger sammen med hypen. Lidt ligesom med fx Saw (2004), Paranormal Activity (2007) eller It Follows (2014), som efter min personlige mening var ekstremt overhypet. Men det skal handle om Blair Witch anno 2016, den officelle fortsættelse til filmen fra 1999. Den ser altså bort fra Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000), som jeg ikke har set, men som umiddelbart heller ikke ser for vellykket ud. Den nye Blair Witch er vellykket på nogle punkter og på andre falder den direkte i den store faldgrube inden for horrorgenren.

Blair Witch foregår 15 år efter den første. James (James Allen McCune) finder en video på nettet fra Black Hills skoven, hvor det siges Blair Witchen lever, og han ser til sin store overraskelse sin søster i videoen. James’ søster er Heather, og hvis man kan huske den første film, så er Heather faktisk en af de tre filmstuderende, der vandrer ud i skoven i den første film, så her har man lige lavet lidt sammenhæng. James vil selvfølgelig ud i skoven og samler sit gyseralsidige vennecrew, der selvfølgelig består af den loyale veninde, som han har et crush på, den sorte sjove fyr og den skeptiske sorte veninde. Well hello cliché! Med dem ud i skoven kommer også de to personer, der har fundet videoen, der viser Heather, og gruppen begiver sig ud i skoven, hvor det hele hurtigt begynder at gå grueligt galt.

Lad mig først pointere, at selve grunden til, at gruppen tager ud i skoven, vidner om at halvdovent manuskript. Der er gået 15 år! Tror James seriøst selv på, at hans søster pludselig befinder sig ude i spooky-skoven. Så beder man jo næsten selv om det. Heldigvis bliver vi forskånet for den typiske puritanske morale om, at har man sex bliver man dræbt. Sex og kærlighed er stort set skåret væk i filmen, men det samme er også enhver karaktertegning. Sammenlagt 7 minutter går der ca. så er vi næsten ude i skoven. Hov, hvem er du? Og hvem er du? Vi lærer aldrig de unge mennesker at kende og derfor er man også ligeglad med, hvad der sker med dem.

Blair Witch holder sig til found footage-genren, men gør snedigt brug af alle mulige kameraer, der virker som en dejlig opdatering af subgenren. Hvor tit har man ikke bandet og svovlet over den ene idiot, der altid holdte kameraet tændt, men aldrig formåede at filme ordentlig (jeg ved det er en del af genren, men alligevel). I Blair Witch har de alle et lille high-tech kamera siddende ved øret, og de har sgu også taget en drone med! Ja, det er nye tider! Men det gør altså, at der kan skiftes rundt mellem forskellige personer og synsvinklen bliver knap så begrænset, hvilket kun er til filmens fordel. Jeg mindes, at de første film opbyggede en virkelig uhyggelig stemning med barnelatter og vodoo-dukker, men den nye Blair Witch bruger i stedet nutidens skræmmeteknikker. Her er et hav af latterlige jump scares (hvorfor sniger folk sig altid ind på hinanden uden at give lyd fra sig, det virker totalt irrationelt) og gore-factoren er også skruet op med et par ulækre segmenter.

Jeg kan ikke helt finde ud af om Blair Witch gerne vil hylde sin forgænger eller om den blot kopierer den. For opbygningen er totalt den samme, ja nogle af scenerne er de samme. Indrømmet, jeg blev skræmt et par gange, især af en scene, hvor en af pigerne kravler i en klaustrofobisk tunnel, og filmen holder sig til en kort spilletid og bruger faktisk det meste af sin spilletid på at forsøge at skræmme. Ikke så meget udenomssnak. Legenden om heksen fra Black Hills skovene lever i den grad endnu, og sætter man Blair Witch på en mørk og stormfuld aften, så er jeg sikker på, at man nok skal få lidt svedige håndflader og bankende hjerte.

Titel: Blair Witch
Original Titel: Blair Witch
Premieredato: 30. januar 2017