Blandt Mænd Og Får

30. august 2016 af Jesper Poulsen

Blandt Mænd Og Får billede

Islandsk drama om gammelt nag så tykt som en ulden sweater.

Vi skal et smut til Island og møde Gummi og Kiddi. De er begge fåreavlere. De fører samme levevis. De benytter samme græsningsareal. De bor dør om dør. Ja, meget har de umiddelbart tilfælles, for slet ikke at tale om at de sågar er brødre. Men derfor opfører de sig slet ikke som brødre, for Gummi og Kiddi har ikke talt sammen i 40 år. Noget nager de to aldrende herrer… Gennem scener hvor vi blandt andet oplever Kiddi skyde med jagtriffel på Gummis hus, eller scenen hvor en forfrossen Kiddi afleveres på sygehuset i sneskovlen foran Gummis traktor, vidner heller ikke just om et særlig positivt forhold brødrene imellem. Den sparsomme kontakt mellem de to sker gennem små håndskrevne beskeder leveret frem og tilbage af Kiddis hund. Da en smitsom sygdom bryder ud i Kiddis fåreflok rystet hele lokalsamfundets fundament, og folket er presset i bund på deres levestandard. Det tvinger Gummi og Kiddi til at stå sammen, men hvordan pokker får man etablevet kontakt med et familiemedlem man ikke har talt med i fire årtier?

Blandt Mænd Og Får er en underfundig lille islandsk film om et nærmiljø som intet andet. En film som bruger landskab og miljø til at fortælle en historie om forbrødring. En svær størrelse at få bragt i harmoni efter alt for mange år uden et nært forhold. Faktisk er der også flere eksempler på rivalisering og misundelse brødrene imellem – ikke mindst i scenen hvor den årlige vædderkåring skal finde sin vinder. Sigurdur Sigurjonsson og Theodor Juliusson spiller de to indebrændte brødre, som i sidste ende må sande at blod er tykkere end både vand og vædderhorn.

Du skal ikke forvente humor og satire, selvom man nok forestiller sig at en så forstokket situation mellem to fra samme familie, burde kunne give anledning til nogle skæve optrin. Sagen er nemlig den at Gummi og Kiddi passer sig selv, og sådan er det nok bedst. Der skal en alvorlig krise til for at parterne begynder at nærme sig hinanden, og var den ikke indtruffen så er det ikke svært at forestille sig at brødrene ikke have ytret et ord indbyrdes resten af deres liv. Blandt Mænd Og Får er et stilfærdigt men også et helt særligt drama uden de store armbevægelse – og derfor desto mere stærkt. Titelmæssigt må man ikke forveksle filmen med selvsamme islandske Om Heste og Mænd – og da slet ikke danske Mænd Og Høns. Selvom det er en ganske interessant historie, så er filmen til tider også FOR langsommelig og langt fra alle scener og hændelser virker velplacerede eller rationelle. Det trækker voldsomt ned, når stilen nu er så afdæmpet. Med andre ord er det to poler der modarbejder hinanden, ganske som det er tilfældet hos vores to hovedpersoner. Filmen modtager således 3 stjerner herfra.

Udgivelsen indeholder ikke noget ekstra materiale udover en stribe trailers.

Scanbox.

Titel: Blandt Mænd Og Får