Blastfighter

7. maj 2011 af Henrik Andersen

Blastfighter billede

Lamberto Bavas herlige actionfilm, koger det hele ned til, hvad det hele i bund og grund handler om: Nemlig at underholde.

Tiger Sharp (Michael Sopkiw) har siddet i fængsel i 8 år, fordi han som politimand tog loven i egen hånd, og hævnede sig på den morder, der slog hans kone ihjel. Nu er han fri, og hans første tanke er, at slå manden ihjel der fik ham i fængsel. Men han fortryder, og indser at hans liv og frihed er mere værd end hævn. Han flytter op i bjergene til den landsby, hvor han voksede op. Her vil han leve et tilbagetrukket liv, hvor han kan nyde naturen i fred og ro. Men byen er terroriseret af bondeknolde, der giver den som krybskytter i fritiden. De skyder uskyldige hjorte i skoven og sælger dem til byens kineser, der bruger dem som ingredienser i forskellige lægemidler, som han tjener kassen på. Sharp finder en dag i skoven en lille hjorte kalv og vil fodre den op med sutteflaske. Men de lokale bondeknolde skærer halsen over på den, og nu har Tiger Sharp fået nok. Han uddeler tørre tæsk til hele banden og specielt Walter der er deres leder får på gummen. Walter er imidlertid lillebror til Sharps barndomsven Tom (George Eastman), der bestemt ikke er vild med at Sharp banker hans familie. Tom har slået sig ned som byens uofficielle borgmester, da han ejer set store savværk. Tom kridter reglerne op for Sharp: Hvis han holder sig væk fra Walter i fremtiden så lader han også Sharp få det rolige liv han ønsker. En dag ankommer pigen Connie til Tiger sharps hytte, det viser sig, at hun er hans datter, som han ved første øjekast ikke kan kende. Da Walter & Co. Møder Connie begynder de igen at genre Sharp på det groveste, og inden længe er begivenhederne ude af kontrol, og der står voldtægt, mord og ikke mindst hævn på menuen. Tiger Sharp har fået nok, og hævn er den eneste logiske udvej.

Den Italienske instruktør Lamberto Bava har lavet film i mange forskellige genre. Blastfighter har historie linjer tilbage til film som First Blood, men bygger troværdigt en historie op, der sagtens kan stå på egne ben. Lamberto Bava er søn af den legendariske instruktør Mario Bava, der blandt andet står bag gyseren Den Blodige Bugt, som AWE også har udgivet på Dansk DVD. Lamberto Bava har udover Blastfighter også lavet klassikere som Macabre, A Blade In The Dark og den suveræne horror splatterfilm Demons.

I hovedrollen som kampmaskinen Tiger Sharp ses Michael Sopkiw, der også medvirker i den Postapokalyptiske actionfilm 2019 – After The Fall Of New York. Han gør det godt i rollen som den forpinte Tiger Sharp, der på den ene side vil leve et roligt og tilbagetrukket liv, men som desværre konstant konfronteres med omgivelser der tvinger ham til at gribe til våben og hævn. Michael Sopkiw bære også i Blastfighter et af filmhistoriens sejeste overskæg. Ikke mange helte ses med et sådant i dag, men da det dengang i 1984 sad på Sopkiws overlæbe virkede det bare som den helt rigtige skægvækst til en ægte machomand.

Blastfighter byder også på endnu en mindeværdig birolle præstation af den altid suveræne George Eastman. Han har medvirket i produktioner som Koma, The New Barbarians, Blastfighter, 2019 – After The Fall of New York, Hands of Steel og den berygtede Antropophagus fra 1980. Hans ofte maniske præstationer sætter ham højt på listen som en yderst seværdig skuespiller, der altid levere varen, uanset hvilke genre han befinder sig i. George Eastmans rolle som den haltende barndomsven Tom, som man ikke rigtigt ved hvor man har, beviser også at Eastman kunne andet end at levere actionroller.

Hvis man er hurtig og samtidig fans af italiensk horrorfilm vil man kunne se skuespiller og instruktør Michele Soavi blive pløkket ned. Soavi arbejdede senere sammen med Dario Argento på flere af han film, og har selv instrueret moderne Horror klassikere som Della Morte, Dell Amore og Stagefright og The Church.

Filmens blodige sekvenser står effektmanden Paul Callard for, og han levere varen når det kommer til skudeffekter der ikke ligger fingre imellem, for at vise den grafiske vold. Nyd scenen hvor en af bondeknoldene får skudt hele armen af, og gys når Tiger Sharp piller en kugle ud af sin datters ben.

En lille sjov fodnote til Blastfighter er, at den oprindeligt var skrevet som en science fiction film, men på grund af et stramt budget blev det aldrig til noget. Men heldigvis kom der så en fantastisk underholdende actionfilm ud af det, der starter i et højt gear og holder farten hele vejen igennem. Den er rå upoleret, og frem for alt ærlig over for den genre den bevæger sig i.
You want to know who I am? I’m a son of a Bitch who wants to be left alone! Brøler Sharp ned I hovedet på en af de lokale, og man tror ham til fulde. Men selv om Tiger Sharp bare har lyst til at være lidt alene, så kan det varmt anbefale at man tager med på hans private hævntogt, og nyder Lamberto Bavas lille actionfilm, der bestemt sagtens kan leve op til andre film i samme genre.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et trailershow og et slideshow med billeder fra filmen. Ikke noget specielt, men trods alt nogle spændende titler fra andre AWE i trailershowet.

Ekstramaterialet får 2 stjerner ud af 6 mulige.