Blended

19. november 2014 af Jesper Poulsen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Blended billede

Håbløs metervare...

Så skal vi til det igen. For Gud ved hvilken gang kaster Adam Sandler sig ud i den ene rolle han kan, nemlig at være en usjov taber som har fået kylet en masse standardiserede oneliners i hovedet som han så har fået frit råderum til at tilføje noget fysisk lagkagekomik i uhørt overspillet grad. Ja, så er det sagt. Adam Sandler er ikke min kop the. Har man set én Sandler-film, har man set dem alle. Der er en industri for den slags åbenbart, og manden mangler vel hverken penge eller ”stardom”. Men det koster så også ofte en tur i vridemaskinen, for hvert år kan man troligt forvente at klaphatten nomineres til The Razzie Awards, som gives for dårligste filmpræstationer.

Der er intet indhold i de film han medvirker i, for humoren er varm luft og laveste fællesnævner. Amerikanerne labber det desværre i sig, og på den måde ruller produktionerne ud i en lind strøm. Funny People og Punch-Drunk Love er dog undtagelserne, for her er Adam Sandler for en gang skyld tildelt en seriøs rolle. Tænk sig at han magtede det, men det er også længe siden. Blended er i hvert fald endnu et skridt mod afgrunden af en håbløs karriere, hvor Drew Barrymore (en gang en velestimeret skuespiller) for tredje gang har sagt ja til at stå over for Sandler.

De to spiller single-forældre som ender på en rædselsfuld date. Det eneste de kan blive enige om, er at de aldrig mere skal ses. Skæbnen vil dog at de begge uvilkårligt booker den samme safari-rejse og derved kommer til at bruge en del tid sammen. Og som du sikkert har gættet, så er mønstret naturligvis at det umage par, ”sjovt” nok bliver et mage par.

Vorherre bevares for en gang trivialiteter. Og hvad der er straks værre, er at det varer skræmmende tæt på to timer. Her er cirka manuskript til et kvarter højst, og derfor er der tale om en forfærdelig omgang udstrakt dilettantisk nonsens, hvor såkaldt pinlige optrin står i kø. Det pinlige består dog mest i at det er så himmelråbende kliché-genbrug og intet andet. Det er larm og vræl og så overspillede scener at man dårligt tror sine egne øjne. Blended er et skoleeksempel på komedie af værste skuffe, og det er mig umuligt at anbefale så meget som et sekund af filmen. Og da slet ikke da Sandlers rolle Jim, fjoller rundt på ryggen af en struds…

For at det så ikke skal være løgn, så er påskrevet følgende med store typer på coverets bagside: Spend quality time with Adam and Drew in SUPER-FUN EXTRAS! Det er netop en lodret løgn, for hylemorsomt er bonusmaterialet i lige så lidt grad som selve filmen.

Blended er dårligdom pakket i to timer som du aldrig får igen. Sæsonens dårligste indslag med garanti.

Warner Home Video.

Titel: Blended