Bølgen

12. september 2008 af Kristian Jensen

Bølgen billede

Det var jo bare et harmløst eksperiment...

Det er ikke første gang Todd Strassers roman "The Wave" er blevet filmatiseret. I 1981 blev der lavet en tv novellefilm af samme navn, der byggede over Strassers historie om gymnasielæren, der kommer i alvorlige problemer efter at have udført et tilsyneladende harmløst eksperiment med sine elever.

Kan et fascistisk diktatur opstå i et moderne land som Tyskland? Det er dét spørgsmål gymnasielæreren Rainer Wegner (Jürgen Vogel) stiller sine elever, under en temauge på skolen hvor han arbejder. "Nej" lyder svaret fra eleverne, "Selvfølgelig kan det ikke det" svarer en træt elev, der tydeligvis er træt af at høre om fortidens synder i 30ernes og 40ernes Tyskland. Men Wegner har en plan. Han vil bevise over for sine elever at grundlaget for autokrati stadig kan opstå i den moderne verden, og derfor søsætter han et lille eksperiment. Eleverne skal underkaste sig en streng disciplin, hvor Wegner står som leder og midtpunkt. Samtidig skal eleverne hjælpe hinanden og støtte hinanden i en hver henseende hvad end det er i eller uden for skolen. Endvidere skal gruppen bære uniform med tilhørende logo, samt lære en speciel hilsen. I begyndelsen er eleverne skeptiske over for Wegners eksperiment kaldet bølgen, men langsomt tager de ideologien til sig, og så ruller lavinen for alvor. Klassen isolerer sig selv fra andre ikke-medlemmer, samtidig med at de bliver mere aggressive i deres væremåde. Først for sent går det op for Wegner at hans lille eksperiment er løbet helt og aldeles af sporet.

"Bølgen" er en skolefilm forstået på den måde, at vi alle kan lære noget af den. Filmens budskab om, at galskab og ondskab kan opstå når som helst og hvor som helst bliver pædagogisk forklaret i plottet, og efter filmens afslutning sidder man med tanken kan dette ske i virkeligheden? Umiddelbart skulle man ikke tro det, men "Bølgen" bygger faktisk på virkelige begivenheder, hvor en amerikansk skolelære udførte et lignende eksperiment i 70erne. Om eksperimentet gik lige så galt som det gør i filmen og bogen vides ikke, men som jeg tidligere nævnte, så er budskabet klokkeklart.
Filmen er båret frem af solide skuespilpræstationer, ikke mindst Jürgen Vogel i rollen som Wegner brænder sig fast på nethinden. Vogel, der for alvor blev kendt, i hvert fald her hjemme, som angrende voldtægtsmand i "Den frie vilje" (2006) hvor han leverede en ualmindelig stærk præstation, passer glimrende ind i rollen som læreren, der trods gode intentioner ender på særdeles dybt vand.
Trods en god historie og godt skuespil er "Bølgen" dog ikke helt fejlfri. Eksempelvis er nogle af figurerne en anelse flade, og man savner generelt nogle flere nuancer i filmens persongalleri. Eksempelvis ser man ikke meget til børnenes forældre, der trods alt må have en fornemmelse af, at noget er helt galt med deres børn. Endvidere er filmen fortalt i et alt for hurtigt tempo, der gør historien en lille smule utroværdig. Jeg har for eksempel lidt svært ved at tro på at børnene går fra at være normale skoleelever til at være rendyrkede fascister på under en uge.
Men ser man bort fra dette, så er ”Bølgen” en glimrende tysk film, der bestemt fortjener ens opmærksomhed.

Titel: Bølgen
Original Titel: Die Welle