Bogtyven

3. april 2014 af Line Gren

Bogtyven billede

Bogtyven er fænomenal fortalt. Fortællingen er kraftfuld, tragisk, oplysende, humoristisk og slår gnistre, når den alvidende fortæller, som er selve døden, beretter om Hitlers hærgen i en lokal tysk provins under 2. Verdenskrig.

Filmen indledes med den alvidende fortæller, som er selve døden. Han filosoferer og konstaterer at før eller siden hører han et menneskes sidste ånddrag, inden han kommer og tager dem. Nogle menneskers liv har han særligt fulgt, fordi deres skæbner fascinerer ham. Efter denne opmuntrende intro ledes vi over i filmens egentlige ærinde, som omhandler de grusomme begivenheder under 2. Verdenskrig. Filmens fortælling begynder med et smukt panorama over et snedækket landskab. Ét tog kommer kørende mod kameraet med stor fart.

Den alvidende fortæller leder os ubesværet og legende ind i filmens fortælling. Det er en lokal tysk provins, en lille soveby, hvor hverdagens trummerum hersker og alle passer deres egen geschäft. Man får fornemmelsen af at gå ind i en gammel og glemt tid, men erindringerne og de grusomme hændelser bringer autenticiteten og de historiske begivenheder frem i den fiktive fortælling.

Hovedpersonen Liesel (Sophie Nélisse) ankommer til den lille soveby, hvor hendes adoptivforældre venter hende. Det er et ældre par Rosa (Emily Watson) og Hans Hubermann (Geoffrey Rush), som er barnløse. Rosa og Liesel skal først se hinanden an, mens Hans og Liesel straks knytter bånd.

Ordet destruerer og genopbygger
Hjertet i fortællingen er selve ordet. Litteraturen, bøgerne og ord får hende til at dygtiggøre sig, blomstrer, blive klogere og i sidste ende bliver bøgerne hendes redning. Ordet har magt og denne er tvedelt. På den ene side får ordet, bøgerne hende til glemme ondskaben, hun er omgivet af. På den anden side ser hun, hvordan ord også kan have onde hensigter. Dette mærker hun på egen krop, da den lille by skal fejre Hitlers fødselsdag. Alle beboere er forpligtet på at hejse nazi-flaget. Hans Hubermann udtrykker angsten, hvis man ikke hejser flaget:” You will make a statement”. Kontrollen ligger og lurer konstant. Nationalismen hersker og den menige mand/kvinde skal være loyal over for og arbejde hårdt for der führer.

Med ”The book thief” har den australske forfatter Markus Zusak opnået det ypperste at fremstille 2. Verdenskrig og Hitlers ondskabsfulde handlinger til et ungt publikum. Han har gjort det umuliges kunst at omsætte de ondskabsfulde, tragiske handlinger i Hitler-tiden til unge teenagere. Han oplyser dem med sin fænomenale fortællestil, som hverken bliver sentimental eller komedie-agtigt med døden som alvidende fortæller.

Fortællingen handler om en lille ukendt soveby, som kunne ligge hvor som helst. Det er ikke den store fortælling eller billedet af national socialismen, som dominerer. Filmens ærinde er at vise hverdagens mennesker langt væk fra Berlin. Det er hverdagens dynamik og de små handlinger, som giver fortællingen liv. Den fanatiske ideologi har spredt sig ud i hver en lille krog af den tyske by, og angsten for at miste følger med. Den modige, kloge protagonist, Liesel overlever mentalt og fysisk under denne hærgen ved hjælp af gode mennesker og bøgerne/ordene.

Filmen og i særdeleshed bogen leverer en fortælling om 2. Verdenskrig, som ikke er set før.

Titel: Bogtyven
Original Titel: The Book Thief