Det er med ringe forklædt overlegenhed, at Molly and Amy minder deres rektor om, at de som afgangsklasse ikke bør tale for højt om, hvilke universiteter, de er kommet ind på. De kan jo ikke have, at alle dem, der har brugt high school-årene på at feste i stedet for at studere, får mindreværdskomplekser. Så da veninderne opdager, at dem, der rent faktisk har haft det sjovt de sidste fire år, er kommer ind på de samme imponerende uddannelsesinstitutioner som de er, styrtdykker de ned i en spiral af panik over alt det, de er gået glip af, mens de tilbragte weekenderne på biblioteket.
Fast besluttet på at indhente det forsømte trækker de i matchende kedeldragter, propper hånddesinfektion og læbepomade i bæltetasken, og begiver sig ud i natten på jagt efter en oplevelse, der kan sætte et ordentligt punktum på deres high school-år. Hvis da bare nogen gad give dem adressen til festen…
The Edge of Seventeen (2016), Lady Bird (2017), Love, Simon (2018), To all the Boy I’ve Loved Before (2018)… Dette årti, og specielt de sidste fem år, er vi blevet velsignet med den ene fabelagtige amerikanske ungdomsfilm efter den anden, og jeg tror årtiet har spyttet sin bedste bedrift ud her på falderebet med instruktørdebutant Olivia Wildes Booksmart.
Beanie Feldstein og Kaitlyn Dever er esktremt seværdige som Molly og Amy, de to sjove og virkeligt støttende veninder, der nærmest er lidt besat af hinanden. Booksmart fejrer venskab mellem piger og nedbryder tabuer (lad os bare sige at Amy stadig gør fin nytte af sin barndoms pandabamse), og den har den mest realistiske sexscene, jeg længe har set, hvor den største udfordring viser sig at være at få trukket en anden persons high top Converse-sko af.
Booksmart vil få dig til at grine en masse og græde en smule. For under overfalden lurer den usagte virkelighed, at deres liv er på vej i hver sin retning, og at deres venskab aldrig bliver det samme igen, og det tror jeg, de fleste kan nikke genkendende til.
Booksmart er en rørende og til tider grædefærdig morsom film om piger, for alle.