I England bliver en lille pige brutalt myrdet. Det er forfærdeligt nok i sig selv, men stor er opstandelsen, da det kommer for dagens lys, at morderne er to ganske unge drenge. De to drenge idømmes lovens strengeste straf, og bliver sendt i fængsel i adskillige år.
Den ene dreng Eric har omsider udstået sin straf, og skal tilbage til et samfund der aldrig har glemt og som slet ikke ønsker ham tilbage.
Drengenes navne har aldrig været offentliggjorte, de blev blot kendt som Boy A og Boy B. Eric er Boy A, men nu skal han vælge sig et nyt navn og begynde et liv uden for tremmerne.
Han vælger navnet Jack, får et arbejde og endda en kæreste og venner. Alt går fint, selv om Jack plages af dårlig samvittighed overfor dem, der pludselig er kommet til at holde af ham. Han vil gerne fortælle dem om sin fortid, men det vil få fatale konsekvenser hvis han gør. Der er en stor dusør for oplysninger der kan føre til hans nye navn og opholdssted, og hvordan vil vennerne og kæresten reagere?
Sensationspressen jager Jack/Eric, og den eneste der ved hvem han er, socialarbejderen Terry forsøger at beskytte ham.
Boy A er på mange måder en interessant film. Det er først og fremmest et utroligt spændende emne, og en ny tilgang til begrebet soning og skyld. ”Jeg er ikke den dreng,” siger Jack, men de frygtelige ting, som han engang har gjort kan han aldrig vaske af sig. Hele tiden lurer fortiden over ham og bid for bid får vi vist alle de tilfældigheder og omstændigheder, der fører frem til drabet på den lille pige. Boy B døde i fængslet, og Jack har svært ved at forstå at han har taget sit eget liv. For hvordan kan han leve med skylden, når nu den anden dreng ikke kunne?
Samtidig viser filmen samfundets dilemma. Hvornår har man udstået sin straf? Og har Eric overhovedet ret til at leve et normalt liv efter hvad han har gjort?
Boy A er fiktion, men er baseret på en bog, der tog inspiration efter det virkelige mord på den lille dreng James Bulger, der blev bortført og tævet ihjel af to ti-årige drenge i Liverpool i 1993.
Sagen vakte stor opstandelse i England og man snakkede om samfundets forfald og moralens ditto og om hvordan drengene ikke bare var drenge, men ondskaben selv. De to drenge er siden blevet løsladt og lever nu under nye identiteter.
Boy A er en gribende og vanvittig god film. Den snegler sig af sted, men man holder vejret både når vi ser de to drenge lave drengestreger, og venter på det uundgåelige og når Jack redder en lille piges liv, og pludselig havner på forsiden af avisen.
Boy A er nytænkende i sin fremstilling af et ældgammelt emne, og eviggyldig i sin portrættering af et menneske, der må leve i skyggen af sin fortid.
Midget Entertainment .