Brüno

2. december 2009 af Michael Panduro

Brüno billede

Brüno er sjov, men ikke helt så sjov som storebror Borat - nok mest fordi han ikke har lige så meget på hjerte

Sasha Baron Cohen slog allerede sin status som en af vor tids mest fantasifulde og udfordrende komikere fast med den klokkerene Borat. I Brüno forsøger han at gentage succesen efter samme formel – bare med en lidt mindre interessant figur fra Da Ali G Show. Det er stadig provokerende og det er stadig morsomt. Det er bare ikke lige så konsekvent hverken det ene eller det andet.

Brüno er ligesom sin Kazakhstanske forgænger en udlænding der forsøger at finde lykken i guds eget land. Han er en Østrigsk modeekspert, der efter eget udsagn har nydt stor succes i hjemlandet med det fantastiske program Funkyzeit mit Brüno! og nu sætter sig for at erobre Hollywood. Det gør han på den mest bøssede måde overhovedet, da han hovedkulds retter pik og pande mod de røde løbere, kendisser af enhver art og modeverdenen i særdeleshed.

Hvor Borat var et direkte angreb på amerikanernes fordomme overfor udlændinge, så er det deres forkvaklede syn på homoseksuelle Cohen i denne omgang forsøger at afdække. Brüno er lavet på samme dokumentariske facon som Borat, men det virker ikke som om at lige så mange er gået ind i bjørnens hule denne gang. Enkelte scener virker direkte opsatte, mens andre bare er uoverbevisende uden at man helt ved hvorfor. Dertil kommer så de sporadisk placerede, virkelig morsomme scener, som da Brüno adopterer et afrikansk barn, da han interviewer Paula Abdul på en mexicansk menneskestol, eller da han tager på jagt med fire ærkeamerikanske våbenentusiaster.

I de fleste tilfælde rammer Cohen også plet her, men der er altså steder hvor Brüno går i tomgang og den er overordnet set langt fra sin mere vellykkede forgænger. Alligevel er der al mulig grund til at se filmen, både for et godt grin, men også for den underliggende uhygge der ligger i den måde folk rent faktisk opfører sig.

Billedsiden er fin uden at være imponerende og lyden er i glimrende DTS. Der er tæt på at være bonusscener nok til en ekstra film, i det der både er forlængede udgaver af eksisterende scener og helt fravalgte, blandt andet den meget omtalte LaToya Jackson-sekvens. Noget er uhyre underholdende, andet kan man godt forstå er blevet klippet ud. Udover de ekstra scener indeholder DVDen et kommentarspor og et interview med en af de medvirkende.

Titel: Brüno
Original Titel: Brüno
Premieredato: 17. november 2009