Brdr. Mord

24. maj 2006 af Kent Baden

Brdr. Mord billede

Crimewave er, hvad man får, når man mixer Sam Raimi med brødrene Coen. Filmen deler givetvis vandene, for enten er man betaget, eller også står man af.

I starten af filmen møder vi den morddømte Vic Ajax (Reed Birney), der er på vej til at blive henrettet i den elektriske stol. Undervejs beklager han sin uskyld, og samtidig med at han fortæller sin historie, oplever vi Vic’s historie i et langt flashback. Vic har været ansat som sikkerhedsmand hos Mr. Odegaard (Hamid Dana) og Mr. Trend (Edward R. Pressman). Mr. Odegaard har planer om at afhænde sikkerhedsfirmaet til playboyen Renaldo (Bruce Campbell) bag om ryggen på Mr. Trend. Mr. Trend får et nys omkring salget af firmaet og vælger derfor at ringe til et par skadedyrsbekæmpere, der tilsyneladende udrydder mere end smådyr, idet deres slogan er: ”We kill all sizes”. Mr. Trend tvinges dog ufrivilligt ned i firmaet, idet hans kone bemærker noget mistænkeligt fra deres vindue/lejlighed. Hun ved ikke, at Mr. Odegaard er ved at blive myrdet. Mr. Trend overraskes af lejemorderne og lider samme skæbne som Mr. Odegaard, og således bliver historien mere og mere grotesk. Samme aften er Vic – også på grotesk vis – havnet i selskab med den kønne Nancy (Sheree J. Wilson), som han er forelsket i. Nancy bor i samme ejendom som familien Mr. Trend, og da hun bliver sløj, er det naturligt for Vic at bære hende hjem og herfra vikles han og hun ind i mordernes historie og ender som bekendt med at blive dømt for mord.

Crimewave, der også bærer titlen Brdr. Mord, bør unægtelig påkalde sig opmærksomhed, idet den er skabt af nogle afholdte filmskabere, der nærmest har kultagtig status. Sam Raimi blev kendt for sine splatterfilm: The Evil Dead og Evil Dead II og har siden opnået bredere appel ved at instruere Spiderman filmene. Crimewave er udgivet imellem de to Evil Dead-film, og jeg har svært ved at forestille mig, at Crimewave appellerer til beundrerne af splattergenren. Ligeledes tror jeg, at Spiderman-fans har problemer med at absorbere denne obskure film. Selvom jeg holder af både Evil Dead-filmene og Spiderman, har jeg svært ved at fordøje Crimewave, hvilket kan skyldes Coen brødrenes bidrag. Sam og Coen-brødrene kender hinanden privat, og Crimewave er et resultat af deres fantasifulde idéer. Normalt har Coen-brødrene en smule alvor i deres film, men Crimewave er ét tegneserieagtigt univers med slapstick humor uden alvor. Alvoren består i den stilistiske leg med filmmediet og skal ses, for hvad den er. Ren og skær underholdning! Filmen oppebæres af slapstick humor, men hvis ikke fanger humoren, falder filmoplevelsen til jorden. For filmen er et overdrev, og humoren er i bedste Coen-stil. Men i mine øjne Coen-brødrene en tendens til at kamme vanviddet over (fx O Brother, Where Art Thou?) og det samme oplever jeg i denne film. Jeg er med noget af vejen, men det bliver for meget af det gode. Et eksempel kan være den lange biljagt-sekvens, hvor der slås, mens der køres. Scenen er simpelthen for lang til, at jeg fastholdes med et smil på læben. I det store hele bliver humoren for eksplicit til min smag, men jeg morer mig over enkelte sekvenser, hvor eksempelvis lydsiden er ganske underholdende.

Det skal siges, at filmen indeholder mange skæve og finurlige klip og filmiske referencer, men den er dybt afhængig af, om man falder for komikken. Er du begejstret for Coen-brødrene må du ikke snyde dig selv for denne filmoplevelse, for deres fodaftryk er tydeligt.

Der er intet ekstramateriale på denne dvd!

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.