Breaking Bad. Sæson 5. Del 2.

1. maj 2014 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Breaking Bad. Sæson 5. Del 2. billede

Så kom de sidste 8 afsnit af Breaking Bad sæson 5 også på Dansk Blu-Ray. En længe ventet afslutning på den anmelderroste serie, der de sidste år har taget verden med storm. De sidste 8 afsnit skuffer da heller ikke, og serien får en værdig og fyldestgørende afslutning.

Denne Blu-Ray Udgivelse indeholder følgende afsnit, fordelt over 2 Disc.

Blood Money.

Buried.

Confessions.

Rabid Dog.

To’Hajiilee.

Ozymandias.

Granite State.

Felina.

Walter White er en mand i sin bedste alder. Han bor i New Mexico med sin dejlige hustru Skylar og deres handicappede teenage søn. Mr. White er kemilærer, og lever det hyggelige borgelige liv. En dag vælter Walters verden, da han får at vide, at han lider af uhelbredelig kræft. Hans liv slutter snart, men inden det er forbi, vil han sikre sin families fremtid økonomisk. Han slår sig sammen med en tidligere elev på skolen, Jesse Pinkman og sammen producere de metaamfetamin, som de sælger på gaden. Pengene vælter ind og både White og Pinkman bliver berømte i branchen. Ikke kun berømte, men også berygtede for deres efterhånden mere og mere nådesløse måder hvormed de får deres vilje. Det hele vanskeliggøres naturligvis af at ingen må kende til Walters side beskæftigelse, og den sande identitet på manden der koger byens bedste amfetamin. Walter får svært ved at styrer alle de løgne og hemmeligheder han får sat i sving, og hans før så anstændige og moralske liv slår revner, og hans magt og storhedsvandvid fører ham til toppen i narko miljøet. De før så gode intentioner om at spare penge sammen til sin familie, bliver opslugt af den mørke spiral af ondskab og pengebegær som Walter langsomt bliver suget ned af.

Det vil ikke være retfærdigt over for dem, der ikke har set seriens afslutning at skrive her, hvordan det hele ender. Der har været mange gisninger om hvordan en serie som denne kunne tage sig slutning, og kan da godt afslører at det ender, som man bedst kan forestille sig. Med et brag. Walter rammer bunden og toppen på samme tid og retfærdigheden sker fyldest. Næsten da. For serien er lige så uforudsigelig som livet selv, og det er præcis en af de ting, der gør den så spændende og medrivende.

Forskellen imellem helte og skurke udviskes, og selvom Walter i starten belærende fortæller hans elev, at han skal holde sig på den rene sti, og ikke lade mørket tage over, så gør han nøjagtig det modsatte selv. Denne dobbelthed udforskes serien igennem, og som tilskuer til Walters forvandling stiller man tit sig selv det spørgsmål, om man kan forsvare de mørke handlinger han laver, og om de altid bliver udført i retfærdighedens tjeneste og med den gode sag som formål. De moralske spørgsmål er mange, men heldigvis bliver det aldrig den store tunge pegefinger man bliver dunket i hovedet med. Heldigvis formår det kloge manuskript at opretholde spændingskurven lige til sidste afsnit er rullet over skærmen, og man sidder tilbage med en klump i halsen og røde kinder, over en afslutning der fuldt ud lever op til seriens kvaliteter, og samtidig sidder man med følelsen af, at det ikke er sidste gang, man har set den serie.

Breaking Bad. Sæson 5. Del 2. er lige så mesterligt fortalt for de forgående sæsoner i serien, og de blå metaamfetamin krystaller glimter så smukt under den krystal blå Mexicanske himmel så ens tanker bliver ledt hen på gamle Spaghetti westerns, der ofte havde en hovedperson med den samme tvetydighed og dobbelthed som Walther White, eller Heisenberg blandt venner. Nu er serien slut efter næsten 50 timers uovertruffen underholdning, og Heisenbergs skæbne er afgjort, men man vil altid huske hans navn.

Ekstramateriale.

Der er over 9 timers ekstramateriale at finde på denne flotte Blu-Ray udgivelse. Der er virkeligt alt hvad hjertet begærer af informationer om serien.
Ekstramaterialet får top karakter, og er man rigtig fan af serien, vil man blive ovenud lykkelig for denne fine udgivelse.