Brimstone

28. januar 2018 af Jesper Poulsen

Brimstone billede

Særdeles velkomponeret western-krimi-thriller som bringer nye højder til vederstyggelige prærieskurke. En fabelagtig oplevelse som du ikke må snyde dig selv for.

Fra det øjeblik en ny og meget insisterende religiøs pastor træder ind i kirken til menigheden, fryser Liz’ blod til is. Det er tydeligt for beskueren at der er noget alvorligt på spil. Blikket i Liz’ øjne er ikke til at tage fejl af, og man får hurtigt mistanke om at pastoren slet ikke er så ”ny” for Liz.

Vi skal et smut til en lille støvet prærieflække i slutningen af 1800-tallet, hvor vi får serveret et barsk drama om skyld og gengældelse fortalt gennem 4 kapitler. Fordelt på godt og vel 2 timer og 20 minutter får vi en skræmmende historie om den virkelige relation mellem pastoren og Liz og ikke mindst historien om hvordan en enkelt kvinde er nødt til at bekæmpe autoritet, tro og normer i datidens samfund. Det bliver nervepirrende, voldsomt og blodigt.

I det første kapitel møder vi også Liz’ datter, hendes nye mand og dennes søn. Det bliver meget hurtigt klart at den nye pastors tilstedeværelse udgør en stor trussel for Liz’ nærmeste. Han er særdeles nærgående, og dækker sig ind under troen på den almægtige Gud, som en form for sikkert dække og ståsted i forhold til de betroede beboere i den lille by i Vesten. Liz er nødt til at tage flugten og finde et tilholdssted, hvor hun kan klargøre sig til den uundgåelige duel mod pastoren.

Inden vi når dertil skal vi først have flettet historien sammen, og det får vi så i de to efterfølgende kapitler, der går bagud i tidsregningen og viser hvad der er gået forud for pastorens jagt på Liz. Vi ender helt tilbage til de unge år, hvor Liz’ flugt egentlig tager sin fart efter at have været udsat for en brutal opvækst, som byder på afstraffelser og lødig underdanighed. Vi følger hendes overgang til voksenlivet, hvor hun ender som prostitueret uden nogen form for rettigheder. Det hele ender ud i en smutvej i jagten på et bedre liv, hvor Liz er nødt til at skære tungen af sig selv og leve som stum, for at kunne komme væk fra hendes plageånder. Jeg kunne blive ved med at beskrive voldsomme hændelser i Liz’ liv, men nøjes her med at tilføje at det hele bliver mesterligt bundet sammen i løbet af de næsten 2 ½ time Brimstone varer. Fortælleteknisk er den lange spillefilm et unikum i sammenfletning, hvor man ved første kapitels afslutning bliver taget tilbage i tiden, således at når man gør klar til kapitel 3 er historien spundet sammen med et link mellem kapitel 1 og 2. På samme måde er man ved tredje kapitels afslutning nået frem til påbegyndelsen af kapitel 2. Kapitel 4 er dermed en forlængelse af begivenhederne ved det første kapitels afslutning. Forvirret? Don’t be! I kort form betyder det blot at kapitel 1 er nutid, kapitel 2 er fortid, kapitel 3 er yderligere fortid, mens kapitel 4 er fremtid.

Det er den tidligere barnestjerne Dakota Fanning (War of the Worlds, Man On Fire, I Am Sam, Hide And Seek) som spiller den plagede Liz, mens Guy Pearce (The Time Machine, Memento, L. A. Confidental) gør det uhyggeligt godt som den skumle, nærmest maniske pastor. Emilia Jones (What We Did On Our Holiday, Youth, Pirates Of The Caribbean) er dog filmens helt store fund som den yngre Liz på vej mod voksenlivet. Desuden spiller Game Of Thrones-duo’en Kit Harington og Carice Van Houten også et par mindre, men vedkommende roller. Brimstone, eller Koolhoven’s Brimstone som instruktør Martin Koolhoven også har betitlet den, er en suveræn thriller med krimielementer sat i westernrammer, og ikke en eneste scene under den lange spilletid er uvedkommende, kedelig eller langsommelig. Det er befriende at der stadig kan laves originale film, som fanger fra start til slut. En imponerende bedrift som desværre nok ender med at gå pænt under radaren i hjemligt farvand. Men hvis du læser dette, så skal jeg skynde mig at give Brimstone de varmeste anbefalinger.

Universal Pictures.

Titel: Brimstone
Original Titel: Brimstone
Premieredato: 14. december 2017
Instruktør: Martin Koolhoven
Skuespillere: Guy Pearce, Dakota Fanning, Emilia Jones, Carice Van Houten, Kit Harington, Paul Anderson, Ivy George, William Houston, Jack Hillington, Carla Juri, Jack Roth, Vera Vitali, Bill Tangradi
Spilletid: 143 min.
Selskab: Els Vandevorst, Nonstop Entertainment, 2017
Genre: Action , Thriller , Western