Calibre 45.

2. februar 2008 af Henrik Andersen

Calibre 45. billede

Calibre 45 er en mindre produktion, der ikke helt ved hvilke ben, den skal stå på. Derfor ender det hele lidt rodet og ligegyldigt.

Big Al (Angus MacFadden) er når han selv skal sige det, kongen i den bydel af New York hvor han bor. Han hustler sig igennem hverdagen, og sælger alt hvad han kan komme i nærheden af. Folk hører efter ham, fordi de er bange for ham. Han har nemlig et voldsomt temperament, og går ikke af vejen for at slå folk til plukfisk.
Big Al er kærester med den lidt naive Kat (Milla Jovovich). Kat føler sig fanget i forholdet og tør ikke rigtigt bryde med Big Al. Dels fordi hun tror han bliver voldelig overfor hende, og dels fordi hun er mere eller mindre afhængig af hans ”kærlighed”. For Big Al er ikke kun stor i munden, men også stor i bukserne, og det er noget den sexede Kat finder temmelig interessant.
Men det er ikke kun Kat, der gerne så Big Al død. Også den hotte lesbiske pige Vic (Sara Strange) og Big Al’s håndlanger Reiley (Stephen Dorf) ville gerne se en hverdag uden Mr. Big.
Efter at Kat har solgt våben bag Al’s ryg, går han amok på hende. Han banker hende sønder og sammen, og den stakkels Kat får derefter øjnene op for, at nu må hun forlade ham. Men Big Al er ikke sådan en, man bare forlader. Kat må ligge en plan, der kræver al hendes kvindelige charme og yderst tiltrækkende former, og snart er også Vic og Reiley indblandet. Kvindelist, hed sex og lumske tanker er nogle af ingredienserne i den udspekulerede plan. Big Al har ikke en chance.

Gary Lennon har både skrevet og instrueret Calibre 45, og der er ingen tvivl om, at han har sigtet højt. Måske endda for højt. For historien er helt sikkert tænkt som et seriøst oplæg, med social realistiske emner, der skal gå ind og rører publikum. Denne seriøsitet bliver blandet med temaer fra ”Revenge” film genren, hvor ofte stærke kvinder søger hævn over de slemme mænd, der har gjort dem uret. Måske Gary Lennon bare skulle have lavet en regulær tju-bang film ud af manuskriptet, i stedet for at forsøge at lægge seriøse replikker i skuespillernes mund. Hele herligheden kommer til at virke rodet, og man mister hurtigt interessen for historien om Kat, der må så grueligt meget igennem før hun får sin hævn.

Skuespillet er til tider overspillet og Angus MacFadden der spiller Big Al, en af filmens hovedroller, formår at skabe en utroværdig karakter, som man ikke føler det mindste for, fordi hans præsentation af denne semi forbryderkonge er for overspillet og kliche præget.
Milla Jovovich som de fleste nok kan huske fra Luc Bessons Det 5. Element, og fra de 3 Resident Evil film, har den bærende hovedrolle som Kat. Jovovich har aldrig været den store skuespiller, men har alligevel formået at slå igennem iført let påklædning og tunge håndvåben, omringet af horder af zombier. Dette gør hun fremragende, imens det er svære for hende at bære en rolle, som den hun har i Calibre 45, der er tænkt meget seriøs. Milla Jovovich prøver det bedste hun har lært, men det bliver heller aldrig troværdig, og det hjælper hende bestemt ikke, at hendes replikker ofte handler om sex relaterede emner, der i længden bliver en smule anstrengende at høre på.

Meget af Calibre 45 er filmet med håndholdt kamera, hvilket føre til nogle unødvendig rystede og derfor forvirrende scener. Måske man alligevel skulle have brugt lidt mere tid på at have stillet kamerastativer op.

Det er desværre tydeligt at historien knapt kan holde til en film i spillefilmslængde. Derfor er der i tide og utide indsat forskellige interview med filmens karakterer. Her fortæller de små historier om hinanden, imens man sidder tilbage med en følelse af, at nu trækker instruktøren tiden ud, så filmen kan komme op på over 90 minutter. Hvis disse små ”pauser” i historien så bare havde noget indholdsmæssigt relevant at byde på, kunne man måske tilgive ideen. Men når dette ikke er tilfældet virker de kun som en bremseklods for historiens videre udvikling.

Man kan ikke sige, at Calibre 45 er nogen stor film på nogen områder, men hvis man er die hard fan af Milla Jovovich, er der nok et eller andet at komme efter. Personligt vil jeg hellere se hende i slowmotion med 2 pistoler, imens hun smadre en hær af udøde zombister, end når hun her i denne film prøver, at gøre noget hun ikke mestre til fulde. Nemlig skuespillets kunst.

Der er ikke noget ekstramateriale at finde på denne DVD udgivelse. Der er dog et trailershow for andre udgivelser fra Nordisk Film. I dette findes der trailers til Factory Girl, Premonition, The Messengers og Curse of the golden flower.

Calibre 45 bliver præsenteret i dets oprindelige widescreen format og billede og lyd kvaliteten er standard.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Calibre 45 er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.