Catch .44

24. maj 2012 af Jesper Poulsen

Catch .44 billede

Ligegyldig pegen med pistoler

Catch .44 er en mærkelig størrelse. Den er først og fremmest et puslespil, hvor Tes (Malin Akerman – Watchmen) skal have fundet ud af hvem hun kan stole på. Hun og hendes to veninder kommer på tværs af en skydegal kok og en psykotisk galning, efter noget som blot skulle være en ren rutineopgave, hvor en narko-overførsel stod til at skulle forpurres. Gangsteren Mel (Bruce Willis – Die Hard, Pulp Fiction) er hjernen bag operationen, men da alle til sidst står med en pistol pegende på hinanden, så skal de gode talegaver findes frem for at finde ud af hvem der lyver og hvem der ikke gør.

Men når det så også er sagt, så er Catch .44 sådan set bare en rigtig uforløst film. Det er faktisk Forest Whitaker (The Last King Of Scotland, The Crying Game, Platoon) som politimand i lånte klæder som klarer sig bedst, som dejligt crazy og utilregnelig kyniker. Selvom han er filmens trækplaster, så er Bruce Willis nu heller ikke lige så gennemgående en figur. Langt hen ad vejen dissekeres filmen i brudstykker, der skal lede hen mod det showdown som kommer til at udspille sig på en lille diner. Men man undgår altså ikke en rodet og kedsommelig fremdrift mod klimaks, hvis man kan kalde det det...

Handlingen er forholdsvis simpel, og der er ikke rigtig gjort noget ud af at give resultatet en lækker indpakning. Filmen lugter faktisk langt væk af at være en afart af direkte ud på video, og jeg er meget tæt på at turde af skyde prædikatet b-film lige i face på Catch .44. Jamen er det ikke spændende at se hvem der klarer sig ud af den tilspidsede situation til sidst? Næ, for man bliver grundigt lullet i søvn i de 5 kvarter op til afrundingen, og jeg havde svært ved at se hvad der var det nyskabende, anderledes eller blot en anelse interessant ved produktet her.

Hvis man står og har lyst til en action-thriller, så har Catch .44 i min optik for få højdepunkter og for stereotyp en historie til at den vil komme til at vække glæde rundt omkring. Med andre ord skal man virkelig være Bruce Willis-fan for at slå sig til tåls med en film som denne. Havde han været upcoming stjerne, så havde hans performance i denne film været det sidste man havde hørt til ham. Tro mig!

Der er intet ekstra materiale på udgivelsen.

Nordisk Film.

Titel: Catch .44