Catch and Release

4. september 2007 af Christian Arhoff Andersen

Catch and Release billede

Catch and Release fanger dig i det romantiske net, og imponere med en frisk kærlighedshistorie

Catch and Release er et frisk pust, i en verden af romantiske komedier, der efterhånden er så kliche fyldte, at genren lider under det. Det er ellers en skam, fordi en veldrejet romantisk komedie er no-get som alle elsker, og inden for den kategori falder Catch and Release. Den er ganske vidst ikke revolutionerende og vanvittigt nyskabende, men alligevel anderledes nok til at virke interessent.

Begyndelsespunktet i Catch and Release er ganske anderledes. Gray Wheeler(Jennifer Garner) mi-ster sin kommende mand Grady, da han dør i forbindelse med sin polterabend, noget vi ikke for forklaret nærmere. En periode i hendes liv der skulle være den lykkeligste, ender som en af de vær-ste, da bryllup bliver forvandlet til begravelse, og Gray er nød til at komme videre med sit liv.

Hjulpet bliver hun, af hende og Gradys venner Sam(Kevin Smith), Dennis(Sam Jaeger) og en af Gradys bedste venner Fritz, som Grey aldrig har, kunne udstå. Hun mister hende og Gradys fælles hun som de skulle flytte ind i efter brylluppet, og er tvunget til at flytte ind sammen med nogle af vennerne. Dette hjælper hende meget da hun aldrig er rigtigt alene, og huset er flydt med liv, i for-hold til at sidde alene i et stort hus, der nærmest ville blive symbol med Gradys død. Samtidig be-gynder hun at finde ud af hvorfor Grady var ven med Fritz, da hun lærer ham bedre at kende.

Gradys død medfører at vennerne og Gray må ordne hans ting, og i den forbindelse finder Gray en bankkonto, med en masse penge på, som Grady aldrig har fortalt hende om. Samtidig er der en kvinde ved navn Maureen Monette(Juliette Lewis) der bliver ved med at ringe til Gradys telefon, og spørger efter penge.

Susannah Grant der blandt andet har skrevet ” Erin Brockovich” springer ud som instruktør, med Catch and Release, og det er desværre lidt tydeligt. Historien er ikke så stram, som den kunne være, og det er ærgerligt, fordi så havde måske været den bedste romantiske komedie, siden ”Eternal Sunshine of a Spotless Mind”. Hun virker lidt for glad for sine skuespillere, og giver dem måske lidt for meget plads, hvor hun i stedet skulle stoppe scenen tidligere. Men det er forståeligt fordi skuespillerne gør det rigtigt godt. Grant har været smart og valgt nogle andre navne, end de mere åbenlyse, da jeg ikke er sikker på at jeg ville have set den hvis det havde været Julia Robert i stedet for Jennifer Garner. Timothy Olyphant, som kunne set senest i ”Die Hard 4.0” gør det rigtigt godt som Fritz og kult instruktøren Kevin Smith, springer ud som skuespiller, og er et fremragende komisk indslag.

Ekstramatrialet består af to kommentatorspor et med Susannah Grant, og et med cinematograf John Lindley og Kevin Smith. 2 Deleted scenes, 20 minutter bagom kameraet, klip fra skuespiller auditi-ons, og et par trailers fra andre Universal film. Det er udmærket ekstramatriale, dog uden at gøre stort indtryk.

Catch and Release er blevet overset, og det er egentligt ærgerligt for det er en rigtig god film. Med en masse friske yngre skuespillere, og en forfatter/instruktør som jeg vil holde øje med i fremtiden, er dette en romantisk komedie i den bedre ende, men rigtige mennesker med rigtige følelser.

Titel: Catch and Release
Original Titel: Catch and Release
Premieredato: 4. september 2007