Charlies plejebarn

20. marts 2011 af Mads Bluhm

Charlies plejebarn billede

Den legendariske filmklassiker om vagabonden og hans charmerende plejesøn får en fortjent blu-ray opgradering, som dog lader en del tilbage at ønske.

Handlingen
En mor - hvis eneste synd var moderskabet - efterlader sit nyfødte barn i en limousine. På en seddel bønfalder hun ejeren om at tage sig af barnet. Men bilen bliver stjålet af nogle skumle tyve, der efterlader drengen. Heldigvis finder en vagabond den lille dreng, og efter lidt modvillighed tager han drengen til sig og kommer hurtigt til at elske ham som sin egen. Vagabonden oplærer sønnen til et liv som plattenslagere. Fem år senere er moderen kommet på fode igen og fører en storslået tilværelse som entertainer. Fortiden nager dog, og hun sætter sig for at finde sin forsvundne søn. Myndighederne har også en usund interesse for drengen, som de vil tvinge på børnehjem, men vagabonden er indstillet på at kæmpe for sin plejesøn.

Filmen
Helt nøgternt betragtet er stumfilmen "Charlies plejebarn" - hvis original titel "The Kid" jeg vil benytte fremefter - ikke blandt Charlie Chaplins 10 bedste film, men mindre kan også gøre det, når man har med en mester som Chaplin at gøre. Filmen har efter moderne standarder et noget nært papirstyndt plot, men Chaplins charme og uhyrligt fine sans for timing gør, at denne film alligevel fremstår både underholdende og huskværdig. Man begejstres konstant over, at en så gammel film uden lyd er i stand til at rive en følelsesmæssigt med. Det er tydeligt, at det er det, Chaplin er gået efter, og melodramaet får flere gange fuld skrue, men forløses heldigvis altid med et godt grin frem for at kamme over i en tåreperser. Kun én scene i drømmeland fungerer ikke rigtigt, og slutningen bliver en smule for abrupt, så man bliver hevet ud af den velkonstruerede illusion, man har været en del af i lidt over en time. Disse småfejl forhindrer filmen i at residere i toppen af Chaplins imponerende produktion, men det betyder ikke, at filmen ikke er god, for det er den!

Eminente skuespillere
Chaplin har perfektioneret sin vagabond-figur og siger mere med sit kropsprog og sin mimik, end mange moderne skuespillere er i stand til i dag. Man forbløffes også over Jackie Coogan, der spiller plejesønnen. Magen til charmetrold skal man lede længe efter, og den dengang seksårige skuespiller brænder i den grad gennem lærredet og lige ind i hjertet på tilskueren. Han og Chaplin ejer i den grad filmen. En skæg lille sidebemærkning er, at Coogan i sit voksne liv blev kendt og elsket for sin rolle som den aldrende og skumle Onkel Fester i tv-serie udgaven af "The Adams Family".

En succes
"The Kid" blev produceret i 1921, hvor den gik hen og blev den næst mest indtjenende film det år. Den udmærker sig ved at være Chaplins første forsøg ud i spillefilmslængde. Indtil da havde han i 6 år "kun" produceret kortfilm. Chaplin stoppede ikke med kortfilm efter "The Kid", men han havde slået sit navn fast med syvtommersøm i filmbranchen, og en række spillefilm fulgte efter. Det er også værd at bemærke, at "The Kid" filmhistorisk tilskrives at være den første film, som kombinerer komedie og drama.

Filmens længde?
Det er i øvrigt meget mærkeligt, at Soulmedia opgiver længden på filmen til at være 68 minutter, når filmen præcist varer 50 minutter og 37 sekunder! Dette betyder, at det ikke er den oprindelige udgave fra 1921, men derimod den udgave, som Chaplin klippede om og tilførte et nyt musik spor i 1971. Det kunne man godt have sat sig ind i hos udgiveren!

Billede
Filmen bliver præsenteret i sit oprindelige 1:33:1 eller 4:3, som vi bedst kender det. High definition billedet tager sig ret godt ud sin alder taget i betragtning. Det er forventeligt at ridser og skidt ikke helt kan undgås på så gammel en film, men når man sammenligner med fx Fritz Langs "Metropols", så kan man alligevel ikke lade være med at tænke, at billedet på "The Kid" kunne have været endnu bedre, end det er. Men alt i alt fremstår filmen langt bedre end på de DVD udgaver, man tidligere har kunne få filmen på.

Lyd
På denne blu-ray får vi både det oprindelige mono lydspor og et opdateret 5.1 lydspor, hvilket udgiveren klart skal have ros for. Begge lydspor har deres berettigelse. Jeg så filmen igennem med 5.1, og var imponeret over den måde musikken kommer rundt i front og centerhøjtaleren. Baghøjtalerne kom ikke i anvendelse, og det var som forventet.

Ekstramateriale
Der kan ikke herske nogen tvivl om "The Kid"s filmhistoriske betydning. Der findes flere udgaver af den på DVD, og en række af dem byder på masser af spændende ekstramateriale. Det er desværre ikke tilfældet for denne blu-ray udgivelse, som ikke byder på noget ekstramateriale overhovedet. Der findes en britisk blu-ray udgave af filmen, som bl.a. byder på følgende ekstramateriale: En introduktion af David Robinson, Chaplin Today: The Kid dokumentar, slettede scener samt en Behind the Scenes film. Intet af dette materiale er at finde på den danske udgivelse, og det er simpelthen ikke godt nok!

Titel: Charlies plejebarn
Original Titel: The Kid
Premieredato: 20. marts 2011