Chasing Amy

14. maj 2009 af Jesper Poulsen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Chasing Amy billede

Ben Affleck med borgmesterskæg giver ikke ekstra kredit...

Med fare for at modtage sur respons, så vover jeg pelsen og kalder et 90’er-fænomen for mainstream. Chasing Amy er for mange det ultimative filmiske billede på deres opvæksts dannelsesrejse i krop, følelser, identitet og eksistentielle berettigelse. Det var også her hvor en masse teenage-piger begyndte at synes at ham Ben Affleck var lidt nuser – lige inden hans større roller tog fart. Det var også lige på det tidspunkt hvor kærlighedsfilm gerne måtte gøre lidt ondt og være stilistiske i deres form. Og nogen happy ending var ikke længere et must. Nu her et årti senere og på trapperne til et nyt, så forekommer Chasing Amy hysterisk, gumpetung og et levn fra en tidslomme som ikke kan holde sig evig ung – ej heller holdt op mod sin samtid.

Handlingen er enkel. Ben Affleck spiller tegneserieskaberen Holden. Hans møde med Alyssa ændrer hans syn på sin tilværelse markant, da han ganske enkelt falder pladask for hende. Lige som hans forelskelse er på sit højeste og han er klar til at erklære sine følelser til Alyssa, så falder en pige Alyssa om halsen og så skal jeg ellers love for at der bliver tungekysset. Alyssa er lesbisk, og det er et stort slag for Holden at affinde sig med. Holden kan ikke nøjes med at være Alyssas bedste drenge-ven, og han tager mod til sig og fortæller hende hvad han føler for hende. Hun kastes derefter ud i en emotionel kamp med at stå ved hendes seksualitet kontra forholdet til Holden. På sidelinjen vogter Holdens bedste kammerat Banky, som ikke vil ”donere” Holden til den sprælske Alyssa. Et trekantsdrama er under opsejling, hvor der skal files en masse kanter, hvis ikke venskaber og følelser skal ligge i ruiner. Som tingene skrider frem er det store spørgsmål for Holden om han kan acceptere Alyssas fortid som langsomt udfolder sig, jo tættere de kommer på hinanden. Og så viser det sig at der sig at være hemmelige grunde til at parrets forhold fra flere sider modarbejdes. Forvirret? Nej, det kan næsten ikke lade sig gøre.

Det er som nævnt filmens form som er trækplastret, for ellers er der intet nyt under solen. Jeg kan godt se at den sikkert har været banebrydende i sin tid og siden et slags forbillede som har skullet overgås. Inden for genren vil jeg så også påstå at netop det at overgå Chasing Amy er sket op til flere gange siden. I min verden er filmen overordentligt overgearet, overspillet og en trættende affære. Filmen vil både underholde, infiltrere, dramatisere og være hjerteknuser. Sker det? Ja. Virker det samlet set? Nej. Joey Lauren Adams’ (Alyssa) skingre stemme og halvmuterede ansigt er tilmed svært at blive forelsket i. Ikon for kulturen omkring egetkøns-seksualitet er hun dælen fløjte mig ikke. Selve coveret på dvd’en er også et stunt ud i lokkemiddel-industrien. Man ser en purung Ben Affleck i en laber jakke og så glatbarberet som en nyfødt. Hans rolle som Holden omfatter lasede skovmandsskjorter og hvide tennissokker og så det som Angora-drengene kalder borgmesterskæg. Ergo er coverbilledet nærmere mere et modelfoto af Affleck end direkte passende for den figur man møder i filmen. Det samme kan siges om Joey Lauren Adams på coveret. Der ser hun nemlig dejlig ud. Man har heller ikke gjort noget for at skjule de to lowlives Jay & Silent Bob – de to Kevin Smith figurer som tit kigger forbi i dennes film. De huskes vel bedst for deres optræden i kult-hittet Clerks, hvorefter de også siden fik deres helt egen spillefilm. I Chasing Amy er de alt andet lige ikke nok med til, at de fortjener en plads på coveret. Men det har nok været nødvendigt for at komme gennem marketingsafdelingen uden en fyreseddel.

Den anerkendte kritiker Roger Ebert udtalte om Chasing Amy at det var 1997s største grin. Ja, man skulle nok have set den dengang så, for nu er det hos mig for sent at få gang i smilebåndet. Det var faktisk en hård fødsel at skulle igennem Chasing Amy, for hverken figurerne og deres kontekst er specielt interessante. Derfor må Chasing Amy nøjes med en sølle stjerne.

Nu tænker du måske: Hov stop, hvem er hende Amy? Hende er der intet nævnt om so far. Men det får du svar på da Silent Bob endelig åbner næbbet i den sidste halve time af filmen, ja hvis du altså ikke har slukket inden da.

Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Chasing Amy
Original Titel: Chasing Amy