Che - Argentineren

7. maj 2009 af Torsten Laksafoss Holbek

Che - Argentineren billede

Benicio Del Toro som ’Che’ Guevara og en veloplagt Steven Soderbergh i instruktørstolen – forudsætningerne for en god film er lagt og man skuffes ikke.

Soderbergh, der tidligere har lavet film som ”Traffic” (2000), ”Erin Brockovich” (2000), ”Ocean’s Eleven” (2001), ”Ocean’s Twelve” (2004) og ”Ocean’s Thirteen” (2007) går tilbage til nogle af de dyder der gjorde ”Traffic” til en helstøbt film. Indholdet og indpakningen er gennemført i ”Che -Argentineren”, både i kraft af skuespil, handling, kameraføring og klipning. Endelig får vi for en sjælden gangs skyld et mere kritisk blik på ikonet ’Che’ Guevara, frem for den sædvanlige afgudsdyrkelse.

”Che - Argentineren” ligger ud med den unge læge ’Che’ Guevaras møde med Fidel Castro og dennes bror Raul, under en middag. Det ligger fra starten klart at Fidel er lederen og hans ordstrømme om vestens dårlige indflydelse på Cuba og Latinamerika, influerer og inspirerer den unge ’Che’ Guevara, der i øvrigt deler synspunkterne. De to vener stadfæster efterfølgende at revolutionen på Cuba er en nødvendighed og som Fidel Castro ytrer, skal der en vis galskab til at vælte den siddende diktator Fulgencio Batista. Ikke længe efter ser vi den berømte sejlads fra 1956, hvor Fidel Castro og ’Che’ Guevara, sammen med 80 revolutionære sejler fra Mexico mod Cuba. Kun 12 af disse mænd overlever revolutionen. Herfra veksler filmen frem og tilbage i tid, mellem to hovedbegivenheder; de revolutionæres langsomme oprustning og fremmarch mod Cuba i 1956, samt ’Che’ Guevaras tale til verdenssamfundet i FN-bygningen i New York i 1964. Soderbergh lader filmen dvæle ved det langsomme og besværlige projekt, som træningen og dygtiggørelsen af de revolutionære styrker udgør. Samtidig viser ’Che’ Guevara, sine evner som leder og guerillakriger og da en læge melder sig under fanerne, smider ’Che’ Guevara stetoskopet, tager gevær i hånd og ser sig ikke tilbage.

Visuelt er der tale om en tour de force - flotte billeder og en dynamisk kameraføring - gennemført orkestreret af Steven Soderbergh, der sædvanen tro fører kameraet under pseudonymet Peter Andrews. Den helt klare force ved filmen er at vi får et nuanceret billede af ikonet ’Che’ Guevara inklusiv de grusomme handlinger han vælger at udføre i revolutionens navn. ’Che’ Guevara beordrer konsekvent likvideringer af folk fra egne rækker, der har gjort sig skyldige i udplyndring og voldtægt af de lokale bønder. Her er der ingen nåde og ’Che’ Guevara afviser en præst som sidste ønske, det er der ikke tid til. Ofte savner man en mere kritisk vinkel i de litterære og filmiske glorificeringer af en mand og en revolution der, let’s face, har resulteret i et nyt diktatur med dertilhørende henrettelser og fængslinger af et stort antal cubanerne. Vi har tidligere set en sagesløs Oliver Stone blive forført af sit subjekt, da han i filmen ”Commandante” (2003) labbede alle Fidels guldkorn i sig uden at benytte lejligheden til for alvor at gå ham på klingen.

Det er svært at lave film om så interessante skæbner som ’Che’ Guevara, uden en vis grad af glorificering og der skal ikke herske tvivl om at ’Che’ var et intellektuelt menneske, der i høj grad troede på befrielsen af det underkuede menneske, både med magt, men i lige så høj grad gennem oplysning. Filmen viser begge dele. Vi ser hvordan ’Che’ Guevara insisterer på uddannelsen af sine underordnede, der både trænes i stave- og våbenfærdigheder. Soderbergh har sin film begået et meget detaljeret og medrivende portræt af personen ’Che’ Guevara i dagene under den cubanske revolution, samtidig med at han viser den politiske ’Che’ Guevara i konflikt med verdenssamfundet i New York. Her giver ’Che’ Guevara en dundertale, der forsvarer revolutionens idealer samtidig han hudfletter de amerikanske imperialisters udmarvning af det sydamerikanske kontinent.

Filmen er fængende fra starten dels fordi den er i godt formidlet af Soderbergh og dels fordi stoffet slet og ret indeholder en god og medrivende historie. Soderbergh har meget at fortælle og beslutningen om at dele filmen op i to fortællinger virker helt rigtigt. Filmen efterlader os med de revolutionæres sejrsgang mod Havanna og det skal blive spændende at følge del to, hvor politikeren ’Che’ Guevara, hurtigt finder tilbage til våbnene i Bolivia.

Titel: Che - Argentineren
Original Titel: Che: Part One
Premieredato: 7. maj 2009