Da verden går under finder en gruppe videnskabsmænd ud af at hvis menneskene skal overleve bliver de nødt til at gå under jorden – bogstaveligt talt. Under jordens overflade bygges der en by, og videnskabsmændene regner med at byen skal eksistere i 200 år. Løsningen til byen og menneskenes overlevelse gemmer de i en kasse, der går i arv fra borgmester til borgmester, men hen ad vejen er kassen gået tabt. Dér hvor vi starter vores fortælling hænger der en tung dommedagsstemning over undergrundsbyen. Strømmen svigter med jævne mellemrum og maden er knap. De to unge Lina og Doon skal begynde at arbejde. Han får et job med at reparere den store generator og hun bliver sendebud. Snart finder hun dog den forsvundne kasse og de to børn kastes ud i en hæsblæsende mission for at redde deres by alt imens onde kræfter i form af blandt andet borgmesteren gør alt hvad de kan for at stoppe de to.
City of Ember er en fin lille eventyrfilm. Den bliver markedsført som en familiefilm, og den kan bestemt også ses af hele familien. Som det så ofte er i sådanne film er hovedpersonerne børn. Børnene Doon og Lina fylder da også hovedparten af filmen ud, og det er måske det største kritikpunkt – de får ganske enkelt ikke noget der bare ligner modspil af filmens voksne medvirkende, og Bill Murray, der ellers har noget af en legeplads i form af rollen som borgmesteren, er alt for perifer. Desuden virker forholdet mellem de to børn forceret og det udvikles ikke specielt succesfuldt.
Det være sagt, så har City of Ember rigeligt af andre kvaliteter.
For det første er det en rigtig god historie, der bakkes op af formidabelt visuelt arbejde. Den underjordiske by er designet som en fantastisk ramme om fortællingen. Den døende by er skabt som en dystopisk fremtidsvison og det fungerer rigtig fint.
City of Ember er en ganske gedigen film, der både har en god historie, flot scenografi og gennemførte visuelle effekter. Det er som udgangspunkt positivt at man tør takle eventyrgenren på en ny måde, og at det frem for fantasy bliver science fiction. Kommentarer til det moderne samfund kan man sagtens finde i filmen, og det er i sig selv også en prisværdig egenskab i en filmgenre, der ellers handler om underholdning frem for alt.
PAN Vision.