Colette

25. oktober 2018 af Maria Bjerregaard

Colette  billede

”Colette” er ambitiøs, vittig og en vigtig film i vores moderne samfund. Den er båret af solide præstationer fra Keira Knightley og Dominic West.

”Bag hver stærk mand står en stærk kvinde”. Vi har hørt disse ord før, og i dette nye periodedrama skal vi høre dem endnu engang. Desværre kan man nærmest fristes til at sige. ”Colette” følger i skyggen af andre dramaer som ”Big Eyes” med Amy Adams i hovedrollen, men også et nyere fiktionsdrama som ”The Wife” med en stærk præstation fra Glenn Close. Disse film viser hvordan kvinder igennem tiden har stået i skyggen fra deres mænd, men i ”Colette” oplever vi det dynamiske igennem et ægtepar og deres forretning, og hvordan de er afhængige af hinanden.

Den fattige pige
I 1893 gifter den unge Colette (Keira Knightley) sig med den velhavende Willy (Dominic West) og skifter sin normale tilstedeværelse ud med et hektisk liv i Frankrigs hovedstad. Willy ejer en succesfuld forretning med forfatning af tekster, og Colette udvikler sig hurtigt et talent for at skrive. De første bøger bliver udgivet under Willys navn, som Colette vælger at accepterer, men igennem årerne bliver det tydeligt for Colette, at hun skal kæmpe for sin egen status og rettigheder som anerkendt forfatter.

Et periodedrama i høj klasse
Keira Knightley indtager rollen som den skarpe og intelligente Colette, og Knightley er skam ikke ukendt med periodedrama, da hun tidligere har høstet stor anerkendelse i bla. ”Stolthed og Fordom” og ”The Imitation Game”, hvor hun blev Oscar nomineret for begge roller. Hun spiller også Colette med overbevisning, og gør både Colette stærk og kompromisløs. Colette er bestemt en kvinde, som var forud for hendes tid, hvilket kan ses i hendes forfatterskab, men også hendes relationer med kvinder. Igennem filmen har både Colette og hendes mand affærer, og dette bliver accepteret af dem begge, da de er afhængige af hinanden. I rollen som Willy ses en velspillende Dominic West, som de fleste nok bedst kender fra tv-serien ”The Wire”. Han spiller Willy med stor stædighed, men samtidig er han også charmerende, hvilket også er derfor at deres ægteskab varede i flere år.

Den evige kamp
Selvom ægteparret var bekendt med hinandens utroskab, forbliver de sammen i flere år, da de allerede dengang vidste, hvordan en forretning fungerede, og hvordan branding kunne have en effekt på deres økonomi. Men Colette får dog nok, og derfor viser filmen sig som et spark til den sexisme, som vi desværre stadig kender den i dag, og den sætter vigtige pointer på dagsorden. Der bliver ikke kun diskuteret kønsroller i et mandsdomineret samfund, men der bliver også set på seksualitet og, hvilket var et forbud emne i 1800 tallet. Og dette er desværre stadig aktuelt i visse dele af verden i det 21 århundrede.

”Colette” er en meget vellykket og vigtig film. Den følger et ægtepar på nært hold, og prøver ikke at være dømmende overfor nogle af parterne. Replikkerne er sjove og finurlige, men indeholder også momenter af seriøsitet. Colette var en af Frankrigs største forfattere, men skulle samtidig kæmpe for sin plads i en mandsdomineret verden. Vi må håbe at disse typer film skaber debat, så det aldrig bliver aktuelt igen.

Titel: Colette
Original Titel: Colette
Premieredato: 25. oktober 2018