College

19. oktober 2009 af Helle Perrier

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

College billede

Halvhjernet ungdomskomedie uden indhold

Amerikanske ungdomsfilm beskæftiger sig ofte med den forfærdelige high schooltid, hvor det først og fremmest handler om at overleve. Komedier tager ofte fat i ungdommens spirende seksualitet, og beskriver, især, drengenes kvaler med at kaste sig ud i alt det der med piger. Efter high school kommer college, hvor den virkelige uddannelse begynder, men hvor man alligevel ikke kan slippe for nogle af high schools kvaler.
I denne overgangsfase mellem de to stadier i livet befinder de tre venner Kevin, Carter og Morris sig. De kan ikke vente med at komme på college, hvor de forstiller sig at de vrimler med øl, venner og ikke mindst villige piger. For at tage forskud på glæderne beslutter de sig for at tage en roadtrip til det nærmeste college og kaste sig ud i løjerne.
De tre venner ender naturligvis i alskens uheldige situationer, for når man er en anelse nørdet fra naturens hånd, så tager de lokale jocks ikke ligefrem imod en med åbne arme.

I netop denne genre støder man på både gode og dårlige film. Mestensdels den sidste slags, og college hører da også til her. Og dog … For at kalde college en dårlig film, er nok en underdrivelse. Platheder og vittigheder der holder sig under bæltestedet hører til her, og det er helt som forventet i college, men det er som om man har sorteret de vittige bemærkninger fra, og så ellers bare ladet kameraet køre, mens tre talentløse skuespillere fik lov til at fnise lidt over ord som bryster og tissemand.
Det er plat og så tåbeligt at, skulle man ikke levere en nogenlunde fornuftig anmeldelse af denne film, var den røget en tur i skraldespanden efter de første ti minutter.

College er instrueret af Deb Hagan, der har sin spillefilmsdebut. Han har ellers tidligere vist potentiale med kortfilmen Pee Shy fra 2004, der bestemt er et kig værd. College er dog ikke den skive værd, den er trykt på, og bør glemmes så hurtigt som muligt, for at Deb Hagan og de medvirkende skuespillere kan få en chance for at få sig en karriere alligevel.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film

Titel: College
Original Titel: College