Concussion

4. september 2016 af Jesper Poulsen

Concussion billede

En utrolig vigtig film som afdækker en uhyggelig sandhed om et at verdens største sportsbrands.

Will Smith spiller Dr. Omalu som opdager syndromet CTE hos en afdød amerikansk fodbold-stjerne. CTE forårsages af gentagne gange stød, slag og hjernerystelse hos spillerne, når de brager løs hjelm mod hjelm. CTE påvirker hjernen og gør ofrene ude af stand til at fungere normalt, og i ren desperation ender de ofte med at begå selvmord. En følelsesladet film om en mands kamp for at sikre spillerne, hvilket kræver en konfrontation med NFL, som er en verdensomspændende institution som holder på sit for at lade sporten dominere, på trods af den store risiko amerikansk fodbold medfører.

Den interessante vinkling i Concussion består i den forgrening af fokuspunkter vi følger. Først og fremmest Dr. Omalus insisterende teori om at tidligere ”footballere” lider uden at det egentlig kan ses på en normal hjernescanning. Faktisk er der en særdeles afgørende scene, hvor han betaler af egen lomme for at kunne fortsætte sin granskning af tingene. Dertil kommer at vi følger nogle af de helt store stjerner, som for mange er levende legender, men nærmest ukendelige efter en efterfølgende vakkelvorn livsførelse med ensomhed og stofmisbrug, for at skærme sig selv i forhold til det glansbillede de mange fans har. Som tredjebølge kommer så hele NFLs fastholdelse af at sporten skal overleve for enhver pris, selv menneskeliv.

Will Smith gør det rigtig godt. Man tror virkelig på at det er Bennet Omalu som toner frem på lærredet, som en urokkelig stenstøtte med en mission. Det er også dejligt at se gode gamle Alec Baldwin (Jagten På Røde Oktober, The Departed, Sælger Til Salg) tilbage i en dybt seriøs rolle efter flere års forsøg med letbenede romantiske komedier. Tilsvarende voldsomt er det at se David Morse (Den Grønne Mil, Livstegn, Dancer In The Dark) som afdanket football-profil, som har trukket sig tilbage på bagsædet af en pick up – syg og ydmyget.

Concussion er en vovet film, som jo stadig stiller spørgsmålet om spillernes sikkerhed og sundhed. Den er til evig tid aktuel, og et kæmpe boost som diskussionsemne. Ikke alene en særdeles spændende film, men også uhørt vigtig. Nogle vil nok finde den provokerende, men der er ikke meget andet end at sige at den jo desværre er baseret på virkelige hændelser. Faktisk fik Concussion undertegnede til at google CTE efterfølgende og lære mere om den frygtede sygdom som nedbryder øverste etage på den menneskelige krop efter en karriere som byder på op til 70.000 kraftige slag mod hovedet…

Bonusmaterialet tilbyder et kommentarspor af instruktør Peter Landesman, slettede scener, en dokumentar om hvordan Concussion blev til som film og et indblik i den sande historie.

Universal Pictures.

Titel: Concussion