Contraband

6. august 2012 af Jesper Poulsen

Contraband billede

Den amerikanske version af noget så sjældent som en islandsk film

I 2008 blev der produceret en islandsk film ved navn ”Reykjavik-Rotterdam”, som handler om en sikkerhedsvagt der tvinges til at returnere til smuglerbranchen for at skaffe penge nok. Simpelt, tænker du nok. Det lyder hverken ophidsende eller nyskabende. Næ, og den islandske film er stort set også ukendt herhjemme. Islændingene er dog meget stolte af den, og det handler simpelthen om at den blev vurderet til at være stærk nok til en Hollywood-genindspilning. Nu jævner de vel den islandske charme og smører godt med amerikansk lir ind over i stedet, kunne man frygte. Men nej, for der er den kuriøsitet forbundet med genindspilningen at hovedrolleindehaveren fra ”Reykjavik-Rotterdam” faktisk er instruktør på den amerikanske pendant, kaldet Contraband. Man har også fastholdt de islandske manuskriptforfattere, så integriteten må siges at få lov til at overleve. Ud er naturligt nok røget alle de islandske skuespillere, som er blevet erstattet af stjerner som Mark Wahlberg, Kate Beckinsale, Giovanni Ribisi og Ben Foster.

Chris er sikkerhedsvagt med fortid som storstilet smugler. Da hans kones bror mister en sending kokain, som skulle have været leveret til gangsteren Briggs, trues denne på livet. Chris må i aktion igen i de lyssky affærer, for at sikre sin familie fred fra Briggs som vil gå meget langt for at få sine penge igen. Chris må have fat i sit slæng og ombord på et skib og så ellers på pengejagt. Et enkelt lille fejltrin kan blive skæbnesvangert, alt imens Briggs er ved at miste tålmodigheden som indleder en brutal form for psykisk terror mod Chris' nære.

Nu er det ikke sådan at jeg med det blotte øje kan spotte hvad der er islandsk bibeholdelse og hvad der er nyskrevet til Contraband. Men jeg kan se at filmen er mere eller mindre som jeg havde forestillet mig. En del kup, en del kamp mod uret, og så to dele røvere og soldater. Derefter er der rørt godt rundt i gryden med den store ske, og det endelige produkt smager ganske som man husker det. Contraband har næppe til formål andet end at underholde, og det er i min optik ikke forkert at kalde den en rendyrket drenge-film.

Der sker noget hele tiden i Contraband, og det er vel så ikke så tosset? Jo, til min smag er det nok, for jeg vil påstå at filmen blot forsøger at være prætentiøs og ”spændende” på kommando. Der er ikke meget historie at gøre godt med. Ja, okay Chris er en god smugler, og fint at han ofrer sig for familien. Men, come on... Det er ikke sådan en film som får hverken den ellers alsidige Wahlberg til at blive mere attraktiv til kommende film, og ej heller noget som kan få Beckinsale tilbage på sporet, nu hvor hun nærmest blot kan gå og håbe på at der bliver ved med at dukke Underworld-film op, så hun ikke er helt arbejdsløs. Jeg nåede desværre at kede mig bravt undervejs i Contraband, og det er naturligvis ikke et skulderklap.

Jeg er til gengæld langt mere imponeret af ekstra materialet, som via din fjernbetjening gør det muligt at selv sammensætte dine favoritscener. Du kan også se slettede scener, kommentarspor, making of-dokumentar og få mere at vide om de mange stunt-scener filmen indeholder. Du kan også tilvælge en feature, som giver dig eksklusive interaktive muligheder under gennemspilningen. Men selve filmen er ikke en som vil forblive på min nethinde ret længe.

Universal Pictures.

Titel: Contraband
Original Titel: Contraband