Cop Car

9. december 2015 af Jesper Poulsen

Cop Car billede

Uoverskuelige drengestreger grundet en herligt psykopatisk Kevin Bacon.

To 10-årige lømler er stukket af hjemmefra, og mens de bare vandrer væk fra det hele, så fordriver de tiden med at bande og svovle på det skammeligste. Pludselig falder de over en politibil. En tilsyneladende forladt politibil. De vover sig til at sætte sig ind i den, og kort tid efter finder de såmænd bilnøglerne. De fristes til at se om de kan få startet bilen, og det lykkes minsandten. Næste skridt er at se om de overhovedet kan finde ud af at køre bilen. Det kan de ikke umiddelbart, men da de har fred og ro – og ikke mindst tid nok, ja så lærer de det hen ad vejen. Og apropos vejen så ender de faktisk med at høvle afsted på hovedvejen, i en sand lykkerus over at være nogle helvedes knægte.

Hvem ejer politibilen, tænker du nok? Jamen det gør en politibetjent da. Han havde lige forladt sin bil, for at slæbe et lig ud i et øde naturområde og smide det i en skakt i jorden. Mens dette stod på, så mistede han altså lige sin bil. Den stakkels politibetjent er nemlig ingen ringere end en stjernepsykopat som lever noget af en dobbelttilværelse. Kokainmisbruger og involveret i et spil heri med pushervirksomhed, gør at han ikke er til at lege med. Han vil rigtig gerne have sin bil retur. Ikke mindst fordi hans bagagerum ikke er tomt. Her finder drengene nemlig en panisk angst mand, som på en eller anden måde er kommet frygteligt i klemme i forhold til politibetjenten. Han afventer dybest set blot sin henrettelse. Drengene drister sig til at befri denne mand, men ender med at blive en form for gidsler i et drabeligt spil mellem de to voksne duellanter. Lige nu er de slet ikke så kæphøje, som de sidder der på bagsædet af politibilen, alt i mens at den tidligere tilfangetagne har fundet sig et dække og blot afventer den utilregnelige politibetjent som er på vej for at få sin bil og dens indhold tilbage…

Cop Car er spundet på en meget simpel opskrift og har blot 4 personer i sin primære fortælling. De to snotunger, den psykopatiske politimand og bagagerumsmanden. Der bliver hurtigt tale om et psykologisk spil, hvor de involverede i den grad får lov til at spille al hvad remmer og tøj kan holde til. Hver eneste nervøs trækning og dråbe af sved er let analyserbar. Der er dømt showdown i de sidste 20 minutter. Den vanvittige politibetjent spilles af Kevin Bacon (Mystic River, Apollo 13, The Woodsman). Han har i den anledning ladet movember-skægget stå og ter sig i det hele taget som en ordenshåndhæver du bare ikke ved hvor du har. Temmelig skræmmende, også i diametral modsætning til hans levende offer i bagagerummet. Denne fyr spilles af Shea Whigham (Boardwalk Empire). Knægtene (James Freedson-Jackson og Hays Wellford) gør det også pænt som de kække djævle, som pludselig bliver bittesmå, da de kommer i menneskehænder. De aner simpelthen ikke hvem af de to voksne de i sidste ende kan stole på. Her er næsten tale om en roadmovie, bortset fra at turen i bilen i sidste ende bliver fortrudt.

Desværre holder den ellers gode og originale idé sig ikke på sporet gennem hele filmen. Man er stadig underholdt, men filmen tager nogle små krumspring undervejs, hvor man efterlades men fornemmelsen af en ikke helt helstøbt formidling. Ja, vi har to drenge som starter som skurke og ender som sympatiske, men man ender med at forholde sig til en række spørgsmål. Hvorfor stak de i det hele taget af? Hvorfor er politibetjenten ude på et skråplan? Hvilken relation har han reelt til manden i bagagerummet? Ja, det kan vel egentlig alt sammen være lige meget, hvis alle filmiske nuancer er perfekte. Men der er skønhedsfejl og døde perioder, på trods af en spilletid (fraregnet rulletekster) på blot 1 time og 23 minutter.

Cop Car er en fin lille thriller, som samtidig kunne have gjort mere væsen af sig. Det bliver til 3 stjerner.

Bonusmaterialet består af både en kort og en lag dokumentar om tilblivelsen.

Universal Pictures.