Det er vel ikke helt forkert at kalde ’Hungarian Beauty’ en genindspilning af den amerikanske blockbuster og prisvinder, ’American Beauty’. Og så alligevel ikke. For der er sgu andre boller på suppen i dette ungarske familiedrama, hvor temaerne er omtrent den samme, men hvor æstetikken er skruet ned til et nærmest ikke eksisterende niveau og familiens konflikter udleves på en svært anderledes måde. Stilen er rodet og forfjamsket. Man har hele tiden haft for øje at honorere Sam Mendes’ storladne og smukke film. Det er der kommet en rodet omgang miskmask ud af. Ikke noget der er værd at skrive hjem om. Og det gør jeg så alligevel. For selv om ’Hungarian Beauty’ på ingen måde er noget stort værk, så har den alligevel momentale kvaliteter. Der er bare langt imellem.
Trine Dyrholm er repræsenteret på festivalen i den tyske low-budget produktion, ’Bungalow’. Det er der ikke kommet noget godt ud af. Det er historien om den nittenårige menig Paul, der stikker af fra hærens disciplin og smutter hjem til familiens base – huset i udkanten af byen. Forældrene er på sommerferie. Så her skulle han kunne være i fred – troede han! Hans bror, Max, og hans danske kæreste Lene, dukker pludseligt op. Paul forelsker sig i Lene, skændes med sin bror, vender ryggen til en Verden af disciplin og krav. Der har gudskelov været langt mellem direkte katastrofale satsninger på festivalen. ’Bungalow’ er dermed undtagelsen, der bekræfter reglen. Med sin monotoni og et faretruende tamt handlingsforløb egner filmen sig bedst som sovepille til de allermest søvnløse nætter.
Rosende ord er der derimod masser af i retning af den mexicanske ’Violet Perfume’ - en rystende fortælling om to pigers venskab der infiltreres af to brutale voldtægter. Det er et rystende og rædselsvækkende hverdagsdrama i samme boldgade, som også den mexicanske ’Love Is A Bitch’ var det. Det er hudløst ærligt og næppe særligt opmuntrende. Meget tyder på, at Mexico er ved at invitere sig selv ind i varmen til eliten af filmproducerende lande. Og dette er da under ingen omstændigheder en film, der sår tvivl om den sag.
En anden spansksproget sag er den romantiske kærlighedsfabel om den unge englænder, Gerald Brenan, der flytter til en spansk landsby i bjergene – ikke langt fra Granada – for at have ro til at dyrke sine forfattertalenter. Han forelsker sig i den fattige Juliana og starter en færd for at vinde hendes hjerte. Lyder det klassisk? Det er det også. Men det fungerer. ’South From Granada’ er et vellykket kærlighedsdrama og får, meget dygtigt endda, afbilledet alle de følelsesmæssige faser et forhold bærer på.
Sammen med ’Violet Perfume’ hører ’South From Granada’ til dagens højdepunkter og understreger en spansktalende dominans på festivalens sjette dag.