CSI: Miami - Sæson 1

17. maj 2006 af Per C. Halling

CSI: Miami - Sæson 1 billede

Her kan du læse om serien, som udspringer af succesen, ”CSI: Crime Scene Investigation”, på samme måde som man kender det fra serier som ”Star Trek” og ”Law and Order”, og har også sine trofaste fans.

Knap så god som den originale CSI serie, der også vil blive anmeldt her på On-Z, men dog stadig spændende at se overfald, mystiske flystyrt, umulige mordgåder og mange andre bizarre opgaver løses på 45 – 50 minutter.

Nyt Årtusinde – Nye Serier

Da vi nærmede os det nye årtusinde var der en helt del serier som takkede af, men også en masse nye dikkede også op. Men de nye serier var ikke bare de samme historier man havde set mange gange før, bare med nye ansigter. Op gennem 90’erne havde amerikanerne begyndt at indse det ikke nyttede med simple historier og stereotype hovedpersoner. Konkurrencen fra biograferne og fx engelske, tyske og franske serier, hvor personernes baggrund var ligeså vigtige som løsning af en mordgåde. Man begyndte også at tage nogle lidt mere følsomme og tabubelagte områder op. Rent teknisk skete der også en stor udvikling, hvor man før stort set kun optog serier i Mono, kom flere og flere i stereo, men man begyndte også at bruge håndholdt kamera og hurtig nærmest musikvideo-klipning og da 16:9 blev vedtaget som fremtidens format, begyndte man ikke blot at se TV-film, men også tv-serier i det format.

I 2000 - 2002 skete der virkelig meget. Her startede en masse af de serier, som stadig er populære eller startede den nye bølge. ”24 Timer”, ”Band of Brothers”, ”Alias”, ”CSI: Crime Scene Investigation”, ”Six Feet Under” og mange andre så dagens lys for førstegang og fik folk til sidde neglet til sædet hver uge, få kaffen galt i halsen, droppe at leje film for at i stedet se en serie. Fælles for alle disse serier var at de fik tag i seerne på en helt ny måde. Serierne bød på hårdkogt action, dampende sex og ikke kun mellem mænd og kvinder, hovedpersoner der pludselig mistede livet og special effekter, billed- og lydkvalitet man kendte fra biograffilm og ikke mindst handlinger, der ikke altid blev afsluttet fra afsnit til afsnit, kort sagt et sanse bombardement og meget ofte i den bedste sendetid og ikke nødvendigvis sent om aftenen når børnene var lagt i seng. Nu måtte de selv tage cyklen hjem fra Håndbold, Netcafeen eller Ungdomsklubben, for Mor og Far, eventuelt sammen med de ældste skulle se tv.

Lugten af død og andre ”hyggelige” ting

Medicin- og krimiserier er altid populære, tænk blot på serier som "Quincy", "Silent Witness", ”General Hospital”, ”Taggart” listen er lang. Jeg tog de to første med for at lede dig lidt på sporet om hvad vi skal til at snakke om, nemlig serier som tager sit udgangspunkt hos retsmedicinerne og politiets tekniske afdelinger. Men hvor vi i serier som ”Strong Medicine”, ”ER” eller ”NYPD Blue” godt nok ser folk blive skadet. behandlet eller skudt ned mere virkeligheds tro end før, tager de nye serier som fx ”Nip/Tuck”, ” "Medical Investigation" og de 3 CSI serier skridtet fuldt ud. Vi skal virkelig se hvordan de arbejder og opklarer mordene og i det hele taget årsagerne til dødsfaldet eller dødsfaldene, for det ikke altid det kun er en enkelt person som er kommet af dage. Vi får masser af lig, ser hjerter og andre krops dele lemlæstes så vi kan se hvordan forbrydelsen skete. Vi ser også hvordan blod, sæd og andre kropsvæsker er med give et helhedsbillede og afsløre ting selvom de ellers er skjult for det blotte øje og ved hjælp af diverse tekniske og kemiske hjælpemidler kommer til syne igen. Det går virkelig op for en hvorfor man meget hurtigt kan opklare selv for kun få år siden uløselige gåder og mord og hvordan fx en simpel spytklat kan fælde eller frikende dig i bedste Discovery Channel stil.

Da den første CSI-serie så dagens lys, var den derfor banebrydende på mange måder, så om end ikke på andre så kunne seerne nu virkelig nyde lugten af død og andre ”hyggelig” ting hjemme i stuerne.

Velkommen til CSI

Af de serier som siden årtusindeskiftet har nydt størst succes verden over er CSI.

CSI: universet omfatter i dag hele 3 serier:

- CSI: Crime Scene Investigation (Startede i 2000)
- CSI Miami (Startede i 2002)

og senest

- CSI: NY (Startede i 2004)

I denne anmeldelse skal vi kigge nærmere på CSI Miami – Sæson 1, som tros en noget sløv start nu har vokset sig voksen og har i dag sine egne fans og egen stil selvom den udspringer fra den samme ide.

Nyt hold – Ny serie

Allerede meget hurtigt efter at ”CSI: Crime Scene Investigation” løbet over skærmen et par uger blev det hurtig klar for både publikum og seere at her var der virkelig en serie, der kunne trække seere til. Midt i 2 sæson prøvede man så at præsentere holdet fra CSI Miami i en episode, hvor opklaringen strakte sig uden for Grissoms og hans teams geografiskeområde og kort tid efter fik CSI Miami sin egen serie og sendetid, så for os fans var der lagt op til 2 aftener om ugen, hvor børnene måtte klare sig selv i den time et afsnit varer.

CSI Miami holdet anføres af Horatio Caine, der modsat Grissom har en politikommissær baggrund og vender hvert et spor, afhører hver en mistænkelig person og kræver meget af sit team af teknikere. Hans hold består af Calleigh Duquesne, Megan Donner, Eric Delko og Tim “Speed” Speedle. Alle med hvert deres speciale, som bringer Horatio de nødvendige brikker og beviser for at få puslespillet til at gå op i enden. Modsat Det originale serie, er serien stort set besat med ukendte navne og nye ansigter på nær David Caruso (Der spiller hans bedste rolle til dato som Horatio) og Kim Delaney (der spiller Megan Donner), der meget hurtigt forlader serien, hvilket bestemt ikke er noget tab, for hun virker som om hun ikke rigtig hører til. Resten spiller efter bogen, hverken mere eller mindre, men deres figurer udvikler sig heller særligt meget.

Denne første sæsons historier lader sig på ingen måder stå i skyggen af storebror, for den byder både på flystyrt, en farlig bombemand, barnemord, natklub brande, en gal snigskytte, tortur, flugt fra et fængsel og meget meget mere alt sammen serveret i den nyeste stil, dog med lidt mere solskin og lækre damer, smarte biler, strand, vand for vi er jo tros alt i Miami og ikke i Las Vegas.

Det bærende element i disse serier og ikke som man skulle tro special effekterne, de smarte kameravinkler, det fede soundtrack/lyddesign, de bizzare mord, men historierne og ikke mindst samspillet mellem de personer og det er her ”CSI Miami – Sæson 1” kommer til kort i forhold til storebror CSI. Hvor det originale hold nok har det faglige på plads, lærer vi hurtig at de også har mange andre sider både gode og dårlige, der af og til får indflydelse på deres måde dels at håndtere de forskellige sager, men også på figurernes udvikling gennem de mange sidehistorier der også bliver fortalt i løbet af en sæson. ”CSI Miami – Sæson 1” mangler virkelig dette, hvilket gør personerne meget kedelige gennem de første 24 afsnit som jeg har siddet og set over 10 aftener. Dette er der dog rodet lidt bod på i de kommende sæsoner. Men det er stadig spændende at følge holdet samle beviser, prøver, afhører vidner og mistænkte, der samlet måske skal give en løsning på forfærdelige hændelser og mord, som traditionen tro bliver skrappere og sværere at gennemskue for hver gang.

De forskellige afsnit

At gennemgå alle afsnit vil tage for lang tid, men jeg vil gerne give dig et par link så du kan læse dig til om serien skulle være noget for dig, hvis du ikke allerede har set den på Tv.

Seriens officielle hjemmeside (http://www.cbs.com/primetime/csi_miami/)

Introduktion til CSI Miami (http://en.wikipedia.org/wiki/CSI_Miami)

- Her er en god introduktion til serien og dens personer.

- Dette er et link til et sted, hvor du kan læse manuskripterne til samtlige afsnit af 1. sæson.

- Et sjovt link, hvor du kan læse om den musik (de sange), der bruges i serien

Nu har vi set lidt på serien, lad os kigge lidt på boksen du kan købe med hele første sæson.

Lidt om selve udgivelsen

Lad det være sagt med det samme den danske udgivelse er virkelig en skuffelse, hvis man har set serier enten på engelsk/amerikansk dvd eller på tv.

På en serie som lægger så meget vægt på lyd og billede er det skuffende, at se at den danske udgivelse kun forsynet med kun med en noget 2-kanals stereo lyd og et ok 4:3 billede, så jeg vil hellere anbefale dig at investere i den engelske eller amerikanske udgivelse, som indeholder lækker Dolby Digital 5.1 lyd og et flot billede i anamorphic 16:9 widescreen. Så kan du undvære Danske tekster er valget helt klart.

Indpakningen virker ellers lækker og gennemført når man står med den i hånde for at pakke den ud, så det er skuffende, at man ikke får mere for og en bedre kvalitet pengene.

Det er desværre ikke første gang man ser disse ”fejl” og ”mangler” ved danske udgivelser af tv-serier, så derfor skal herfra lyde en opfordring til selskaberne om at I udsender serierne i de samme udgaver som i hjemlandet fx Amerika både medhensyn til indhold (alle afsnit og med alt ekstra materiale) og form (den korrekte lyd og billede). Der ved udgår i også at folk enten undlader at købe boksen eller køber den hjem via Internettet fra en af de mange dvd/cd butikker rundt om i verden.

Konklusion

Generelt set er alle 3 CSI serier utrolig god underholdning. Det er masser at se på, lytte til og mange timer at slå ihjel med disse bokse.

CSI Miami Sæson 1 vil jeg dog stadig mene er en af de svageste, for som sagt er personbeskrivelserne ikke særligt gode, hvilket skydes primært manuskriptet og den tekniske side, som gør mere ud af beskrive hændelserne, så personerne i denne 1. sæson fremstår lidt for stereotype og ikke mennesker af kød og blod.

Når det er sagt vil jeg godt fremhæve at den visuelle stil stadig er spændende, om end meget anderledes fra den originale CSI serie og til CSI: NY, hvilket stadig gør den værd både at bruge både tid og penge på, for det er flot tv-underholdning, selvom den danske udgave ikke helt giver den præsentation den fortjener, med sit kun 4:3 billede og 2-kanals stereolyd.

CSI serierne høre hjemme i samlingen op ved siden af de andre fremragende serier fra 2000+, som fx ”Lost”, ”24 Timer”, ”Band of Brothers”, ” Carnivàle”, ”Alias” osv. osv. da de jo fra start kun koster lige godt hvad 2 almindelige film koster og ikke mindst giver mange timers underholdning UDEN reklamer og i DIT EGET tempo, når du har TID og LYST.

At vælge kun 3 billeder var svært, men håber at du er tilfreds med dem jeg har valgt og de giver dig lidt en ide om hvad du kan forvente dig af denne series specielle visuelle stil.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Pan Vision.

Titel: C.S.I. Miami: Sæson 1 (6-disc)
Original Titel: CSI. Miami
Premieredato: 25. april 2006
Instruktør: Ann Donahue, Carol Mendelsohn, Anthony Zuiker
Skuespillere: David Caruso (Horatio), Emily Procter (Calleigh), Adam Rodriguez (Eric), Rory Cochrane (Tim), Khandi Alexander (Dr, Woods), Kim Delaney (Megan Donner) Sofia Milos (Yelina), Jonathan Togo (Ryan)
Spilletid: 989 min.
Selskab: Alliance Atlantis Communications + CBS Productions m. fl. , Pan Vision, 2002/2003 (på dansk dvd 2006)
Genre: Krimi