Dangerous Water

31. juli 2006 af Michael Panduro

Dangerous Water billede

Der er flere hajer end normalt og det er et plus

Den europæiske titel, ”Dangerous Water” må være valgt udelukkende for at få coveret til at ligne ”Open Water” endnu mere, for sammenligner man de to DVD-covers er de grinagtigt ens. Der ophører sammenligningen med den klaustrofobiske og velfungerende gyser dog også, for udover hajerne har de to film bestemt ikke meget tilfælles. Næ, ser man i stedet på ”Dangerous Water”s mere sigende, amerikanske titel, ”Spring Break Shark Attack”, så ved man hvor vi er. Bittesmå bikinier, solbrune strandløver og masser af alkohol blandet med masser af mere eller mindre overbevisende hajangreb. Filmen minder i højere grad om Bob Misiorowskis ”Shark Attack” fra 1999 og ligesom den er den lavet direkte til amerikansk TV – reklameblokke og det hele inkluderet.

Der går lang tid før de farlige tigerhajer dukker op, men den forudgående historie om teenageoprør, druk, fester og dertilhørende seksuelle udskejelser er såmænd underholdende nok. Skuespillet er forventeligt skidt, men enkelte af hovedpersonerne er egentlig jævnt overbevisende. Når hajerne dukker op gør de det i stor stil og endelig er der for en gangs skyld mere end en eller to af slagsen. Hele bataljoner af svømmende kødkværne angriber de fulde teenagere og særligt hen mod slutningen bliver det endog rigtig sjovt at kigge på. Wind-surfere der nærmest sigter efter hajernes dødelige gab, parterede lig af folk og havskildpadder (meget apropos den nyligt udkomne ”Cannibal Holocaust”) og masser af blod i vandet. Jep, amerikanske TV-film behøver ikke længere betyde nydelig familie-underholdning – blod, indvolde og sex har gjort sit indtog.

”Dangerous Water” er selvsagt ikke en GOD film i traditionel forstand, og man skal kun se den hvis man dels kan more sig over kitschede b-filmstraditioner som stupide blondiner, kæmpehajer og et klichetungt manuskript, dels har en forkærlighed for monsterfilm og haj-film i særdeleshed. Synes man om nyere film som ”Shark Attack”-serien, ”Dark Waters” osv. så ved man hvilken sø vi sejler og så er der absolut ingen grund til at man ikke burde blive underholdt af ”Dangerous Water”.

Lyd og billede er i øvrigt ganske fint, men filmen indeholder, til trods for at coveret nævner en stribe trailers, absolut intet bonusmateriale.

PAN Vision.

Titel: Dangerous Water