Dansen

16. september 2008 af Henrik Andersen

Dansen billede

Pernille Fischer Christensen har lavet et tæt lille drama om den alt overvindende kærlighed. Den stiller spørgsmålet: skal og kan kærligheden overvinde alt?

Annika (Trine Dyrholm) er en glad og fremadsøgende pige i starten af trediverne. Hun leder familiens populære danseskole i Husum. Hendes mor (Birthe Neumann) giver hende en hjælpende hånd i den daglige ledelse. En dag bryder strømmen ned på skolen, og elektrikeren Lasse (Anders W. Berthelsen) bliver tilkaldt. Det er en større omgang, og snart slår kærligheden gnister imellem elektrikeren og Dansepigen. Lasse fortæller på et tidspunkt, at han har siddet i fængsel, men vil ikke helt fortælle for hvad. En dag får Annika en mystisk telefon opringning, der beder hende hilse elektrikeren fra Nina Julander. Da Annika konfrontere Lasse med beskeden reagere han mærkeligt og voldsomt, og Annika beslutter sig for at grave lidt dybere i hans fortid. Det viser sig at Lasse engang har gjort noget utilgiveligt, og spørgsmålet er nu om Annikas kærlighed til ham er stærk nok til at se igennem fingre med det.

I 2006 vandt den Danske film En Soap både prisen for bedste debutfilm i Berlin og Årets sølvbjørn ved samme festival. Instruktøren Pernille Fischer Christensen stod bag dette fine drama om singlepigen og den transseksuelle fyr, der på trods af forskelligheder kommer til at holde af hinanden. Nu er hun så ude på DVD med hendes 2. film, der ligesom En Soap handler om 2 mennesker i et vanskeligt forhold.

Pernille Fischer Christensen har sammen med Kim Fupz Aakeson skrevet manuskriptet til Dansen. Historien stiller skarpt på om kærligheden nu også kan overvinde alt, som det gamle ordsprog siger. Eller om den overhovedet skal overvinde alt. Skal man som menneske kunne rumme alle menneskelige gerninger og ugerninger. Er der ingen grænser for hvad kærligheden skal kunne overvinde? Skal den tilgive det utilgivelige, og kan mødet imellem kærlighed og ondskab få et menneskes regnskab til at gå op. Det er bare nogle af de spørgsmål som manuskriptet stiller. Relevante spørgsmål som man bliver nød til at forholde sig til som menneske.

Historien er fortalt på en rolig og smuk måde, der virkelig får det menneskelige og nærværende frem i historien. Anders W. Berthelsen er som altid god, men specielt Trine Dyrholm brilliere i rollen som Annika, der lige pludselig skal til at tænke alvorligt over hendes handlinger, der er i kærlighedens vold. Trine Dyrholm spiller blændende godt, og er kommet langt siden hun sang og ikke mindst dansede for os i måneskin. For hver film hun indspiller vokser hun med opgaven, og det virker som om instruktøren Pernille Fischer Christensen får det bedste frem i hende. Sammen løfter de Dansen op over den sædvanlige masse af Danske filmproduktioner, og gør deres kærligheds historie seværdig.

Dansen blev desværre ikke set af specielt mange mennesker i de Danske biografer. Ærgeligt at den skulle drukne i de ligegyldige komedier og intetsigende dramaer, der spillede på samme tid. Men nu er den så på DVD, og man kan håbe på, at den her vil finde sit publikum. Dansen er ikke en nem lille film. Men giver du den en chance, vil du med sikkerhed ikke fortryde det.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet er enkelt, men det der er der er spændende. Der findes 2 interview. Et med instruktøren Pernille Fischer Christensen og et med manuskriptforfatteren Kim Fupz Aakeson. De giver begge et fint indblik i tilblivelsen af historien.
Der ud over findes der en trailer til Dansen og en musikvideo til Let’s Dance.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Dansen er optaget i et widescreen format og overførelsen til DVD fungere fint. Billedet står skarpt og flot og lyden er Dolby Digital 5.1 og 2.0.