Dark Matter

16. juli 2008 af Morten Pedersen

Dark Matter billede

Det er ikke nok at være genial. Man skal også vide, hvordan det omsættes i praksis. Og det kan være svært, når man er på kulturudebane

Kineseren Liu Xing er opvokset i meget trange kår. Og da han lander i USA for at studere kosmologi ligger hele verden åben for ham. Faktisk er han dårligt blevet placeret i studielokalet sammen med ligesindede – også fra Kina, før han kan smage Nobelprisen. Han er så heldig, at han får sit store forbillede, professor Reiser, som vejleder. Han får også lov at studere Reisers banebrydende model for Universets skabelse.

Som kinesisk studerende i slaraffenlandet USA er alt bare ikke så rosenrødt, som det ellers kunne se ud til at være. Kulturforskellene er i den grad udtalte, og det er ikke nok at være i besiddelse af et intellekt, der rækker et langt stykke ud over det sædvanlige.

Liu Xing får tidligt i filmen en lille historie fortalt af sin vejleder. Reiser har, mens han selv var studerende, forfægtet hans daværende professors teorier og står nu i opposition til ham efter den episode. Historien er blot brænde på Liu Xings bål, for det bekræfter ham blot i, at USA er mulighedernes land. For I Kina ville det være en umulighed at kritisere sin læremester.
Reiser har dog blot undladt at fortælle at han historie på ingen måde er en opmuntring – og på ingen måde er en opfordring til at følje trop- Sidst men ikke mindst, undlader han at fortælle, at prestige, forfængelighed og sociale spilleregler står foran forskningsresultater i køen. Og hvor Liu Xing i besiddelse af et enormt potentiale på kosmologi-feltet, kan han slet ikke være med på de andre områder, og kommer dermed til at betale den ultimative pris.

Dark Matter fik udskudt premieredatoen grundet omstændighederne ved Virginia Tech-episoden, da film og virkelighed pludselig kom til at ligne hinanden lidt for meget. Det er dog ikke Virginia Tech-tragedien, Dark Matter er bygget på, men en tidligere lignende hændelse på University of Iowa i 1991. Og efter sigende er instruktørens fokus ikke det voldelige efterspil, men de kulturbarriere-problemer, som da også er filmens essens. Basalt set er der tale om manglende integration fra kinesisk side, og fra amerikansk udnyttelse af den kinesiske kultur med hårdtarbejdende arbejdskraft som ikke forventer det store retur og med stor respekt for den overordnede. Liu Xing forsøger ihærdigt efter bedste evne (udover Nobelprisen vil han meget gerne have sig en blondine til kone), men går forgæves på kærestemarkedet efter misforståede signaler og gemmer sig blandt sine kinesiske medindvandrere. Eneste forsøg på input til en forståelse for det land han er havnet i, tilbydes af den kinesisk-interesserede Joanna (Meryl Streep), men besøgene til nybyggerlandsbyen er ikke nok. Og for at gøre det hele værre, ankommer Liu Xings rival fra Beijing og trods mindre potentiale løber han med alt anerkendelsen, udelukkende fordi han assimileres (han ændrer endda navn til Laurence…)

En film er ikke nødvendigvis god, fordi den har rødder i virkeligheden. Men det gør den unægtelig mere tankevækkende.
Også når udfaldet er så tragisk, som det beskrives i denne film. Man sidder med en kæmpestor øv-fornemmelse, fordi en happy end er så tæt på… men alligevel så langt væk, som afstanden mellem Kina og USA. For så vidt angår Dark Matter, så hjælpes filmens niveau godt på vej af solide skuespillerpræstationer. Liu Xing spilles suverænt af Ye Liu, og Aidan Quinn er møghamrende irriterende som den mere end smarte professor. Meryl Streep er nu engang Meryl Streep, selvom jeg finder det lidt sært at finde hende i lige denne film. Så fundamentet er klart i orden, det er rart at konstatere at instruktøren, om end ukendt for mig, med sit navn må forventes at have indsigt i problemstillingen og ikke mindst kinesisk tankegang og kultur, for til tider virker det en anelse karikeret. Skulle karakteren for denne DVD være landet på højere end 4 stjerner, så skulle der liiige have været det der ekstra…. Nu må den så få prædikatet ret seværdig, og kan da godt sætte tankerne i sving en halvkold sommeraften.

Scanbox.

Titel: Dark Matter
Original Titel: Dark Matter