Date Movie

25. september 2006 af Jesper Poulsen

1 stjerner Skriv en kommentar

Date Movie billede

81 minutter, 11 af dem er rulletekster, gæt selv om der er tale om et hit...

Date Movie er en såkaldt spoof, en film som gør grin med andre film. Sådan som vi kender det fra f.eks. de uforlignelige Hot Shots-film og de mere moderne Scary Movie-parodier. Det er da netop også et par af hjernerne (eller mangel på samme) som står bag Date Movie, og denne gang går det ud over de romantiske komedier. Pretty Woman, Bridget Jones' Dagbog, My Big Fat Greek Wedding, Hitch, The Wedding Planner, Meet The Parents, The Wedding Crashers m.fl. får en ordentlig en over snuden.

Nu er det så alligevel ikke kun de romantiske film som får kærligheden at føle. Som indskud i forhold til handlingen får også Ringenes Herre, King Kong, Dodgeball, Kill Bill, Mr. & Mrs. Smith, Star Wars etc. også lige lov til at kigge forbi. Faktisk vil jeg umiddelbart mene at denne komedie meget vel kan være den film som gør grin med flest mulige andre film. En præstation i sig selv, men resultatet for den samlede vurdering er så også derefter. Selve handlingen er ualmindelig tyndbenet og ligegyldig, og det ligner som sådan bare et forsøg på at få flettet så mange parodier ind som muligt ved at se bort fra at der så springes sporadisk rundt i tid, sted og handling samt figurer. Ualmindelig rodet og ucharmerende er konklusionen på det samlede indtryk.

Date Movie handler om den håbløse romantiker Julia Jones som desperat søger prinsen på den hvide hest. Hun støder ved et rent tilfælde på Grant som viser sig at være alt det hun har drømt om. Dog ender det hele i et klassisk trekantsdrama, da Grants eks-kæreste blander sig i omstændighederne og så starter parolen og inden længe er du i selskab med en kat på toilet, en neger med 10 brystvorter og en mor der søndertæver Michael Jackson. Forvirret? Så undgå at se denne film. Så bliver du bare endnu mere forvirret.

Alyson Hannigan (American Pie) spiller Julia, mens Adam Campbell er Grant. Der er også gensyn med Tony Cox (den lille dværg der har høstet stor opmærksomhed i bl.a. Bad Santa), Eddie Griffin og Carmen Electra. Skidtet er skudt af Aaron Seltzer, som også står bag manuskriptet sammen med Jason Friedberg.

Ekstra maeterialet er til gengæld af en noget anden kaliber. Der er så uendeligt meget at tage fat på, hvad end man vil se skæve fraklip, slettede scener, se romantiske screensavers, fraklip fra selve castingen, kommentatorspor eller prøve Andy's Cherry Surprise som er en lille hukommelsesquiz fra filmens handling. Og det er såmænd ikke alt. Så meget guf, til en så urimeligt ringe film. Man undres.

SF/Fox.

Titel: Date Movie
Original Titel: Date Movie