De Forbandede År

9. januar 2020 af Peter Kruse Dam Jensen

De Forbandede År billede

Anders Refns "De Forbandede År" er et utroligt velspillet og velproduceret krigsdrama.

Vi har før fået serveret film om 2. verdenskrig herhjemme, bl.a. "Hvidsten gruppen", "Flammen og Citronen" og "9. April", men en film, omhandlende samarbejdspolitikken og de som forsøgte at gøre sig nyttige i nazisternes øjne, har manglet. Netop sådan en film har 75-årige Anders Refn (Lars von Triers faste klipper) efter sigende arbejdet på i knap 20 år. Det er altså øjensynligt en instruktør, der har haft et ønske om at finpudse sit værk indtil det nu i 2020 bliver frigivet. Og resultatet er gudskelov også en glimrende og gribende film.

Karl Skov lever det søde liv nord fra København ved Strandvejen i et stort hus med fem børn og en trofast kone. Men da nazityskerne besætter Danmark, bliver selvsamme luksuriøse livsstil truet, hvis ikke Karl omsætter sit elektronikfirma til at tjene tyskernes krigsmaskineri. Værst af alt bliver familien splittet pga. forskellige overbevisninger og holdninger til besættelsen.

Først og fremmest, så er det Jesper Christensens stille og bevægende portræt af en selfmade forretningsmand (ala den salige Lars Larsen), og Christensen slår påny fast at han er en af de bedste, hvis ikke DEN bedste, mandlige danske skuespiller vi har herhjemme. Scenerne mellem ham og Bodil Jørgensen er ligeledes rørende, autentiske og drøn hamrende elektriske. Begge skuespillere leverer prisværdige præstationer. Desuden er Mads Reuther, som den rebelske søn Aksel, Gustav Dyekjær Giese , som den fremmedgjorte søn Michael og Sara Viktoria Bjerregaard Christensen som datteren Helene alle godt castet.

Derudover er filmen drøn godt iscenesat. Med gamle mænd i jakkesæt, cigarer i munden og cognac i glasset, diskuteres der livligt blandt det pæne borgerskab, alt imens de spændende sekvenser, rent faktisk er spændende den her gang - ikke altid noget danske film formår at fange rigtigt. Et kritikpunkt er manuskriptet som nogle gange hakker lidt i det, da en del af replikkerne lyder lidt sjove - og ikke med vilje.

Dog er der tale om en film, der virkelig formår at fange tidsånden på godt og ondt, og skuespillet er i allerhøjeste klasse.

Titel: De Forbandede År
Original Titel: De Forbandede År