Køn er ikke noget, vi selv har bestemt, men noget der er givet til os fra fødslen. For langt de fleste, er det end ikke noget, vi stiller spørgsmålstegn ved eller tænkere nærmere over. Men for Einer Wegener (Eddie Redmayne) er det anderledes. Han er opvokset i Vejle, hvor han ikke rigtig faldt til. Einer er sidenhen også flyttet fra den lille jyske flække med moser, vandløb og åbne vidde, for nu at bo i København, være udøvende maler og studere på kunstakademiet. Så det lå i kortene, at Einer ikke skulle blive i Vejle, han stak simpelthen ud. I København møder han den smukke og forførende Gerda (Alicia Vikander), som også er billedkunster. De bliver forelsket, gifter sig og lever lykkeligt og kærligt i en lejlighed i Nyhavn, i gåafstand til deres studier på Akademiet. Einer er mere anerkendt for sine landskabsmalerier end Gerda og hendes portrætter, så da Gerda mangler hjælp til et protræt, træder Einar til. Han skal være stand-in for deres fælles veninde, Ulla (Amber Heard), som er balletdanserinde, da Gerda er ved at male et portræt af hende, som skal være færdigt inden præmieren. Da Einar får nylonstrømper på og holder en candyfloss af en kjole med tyl, satin og flæser op foran sig, sker der noget i ham. Han bliver fascineret, drages af den og føler sig enormt tryg, så han klemmer den ind til sig. Fra da af, er Lili Elbe vækket til live.
Einer Wegener var den første transkønnet person til at underlægge sig kniven for at få det køn, der passede til identiteten. Fortællingen om Einer Wegener er derfor ikke kun historisk, men også dybt rørende og helt unik. Tilbage i 20’ernes København, og i det hele taget verden, var der ikke et begreb for den smerte og desperation, som Einer oplevede. Man forstod ikke hans situation, da læger kun kunne diagnosticere ham som sindssyg, skizofren eller homoseksuel. Han var ingen af delene, og det forstod kun hans kæreste Gerda. Fortællingen er derfor ikke kun en beretning om en kvinde født i en mands krop, men også en hjertegribende fortælling om en kærlighed så stor, at den magter det hele. Gerda ved, at hun må give slip på det menneske, hun elsker allermest på denne jord, for ellers ædes Lili op indefra. Hun er en evig støtte for sin mand, som ihærdigt forsøger at leve i en krop, der er hel forkert proportioneret og udstyret med forkerte kønsdele, for brede skuldre og store hænder.
Filmen kan bæres hjem blot på manuskriptet, fordi det er så gribende en fortælling og samtidig så vigtig en beretning, fordi det ikke er uden problemer for transkønnede i dag. Vi er ikke blevet meget bedre til at forstå eller acceptere, at nogen simpelthen er født med det forkerte køn. Derfor er denne film så vigtig, fordi den viser, hvad det, i hvert fald for et menneske, betød at være kvinde i en mands krop. For Eddie Redmayne, gør Lilie levende og ægte. Redmayne ér Einar. Ikke kun, fordi hans udseende gør det nemt at overgå forvandlingen fra mand til kvinde, men fordi han føler smerten, frustrationen og fascinationen for kvinders bevægelser, gang og påklædning. Hans samspil med den svenske skuespillerinde Alicia Vikander, som spiller hans kærlighed, Gerda, er gennemtrængende. Der er en tydelig kemi, kærlighed og omsorg mellem de to personer, som virkelig belyser den kærlighed, som var mejslet i sten mellem de to mennesker. Den Danske Pige griber én om hjertet. Griber en så hårdt, så jeg stadig kan mærke grebet her nogle dage efter.