Den Forbudte By

9. februar 2008 af Jesper Poulsen

Den Forbudte By billede

Prægtigt visuelt billede af et dynasti på vej mod egen destruktion

Ære, Skam, Svigt, Oprør... Jo, de klassiske dyder/temaer er atter trukket op i Zhang Yimous vanlige stil. Med Hero og House Of Flying Daggers in mente, afslutter han her sin kung fu-trilogi, om end der ikke er nær så meget ka-pow i næverne i Den Forbudte By som i de førnævnte. Han er nu ellers lidt af en mester ud i det visuelle, når han lancerer sine overdådige kampscener. Men her ligner det et bevidst valg omkring ikke at skabe kloning af film vi allerede har set.

Familien som omdrejningspunkt er meget mere udbredt her. Og det går ikke stille af sig. Vi befinder os i det kinesiske kejserrige, ja helt konkret i kejserpaladset, hvor kejserinden har et fortroligt forhold til sin stedsøn. Kejseren returnerer til sit palads før end beregnet og så har vi balladen...Inden længe viser det sig nemlig at den ellers almægtige position som kejserfamilie indeholder råddenskab. Alle har små hemmeligheder og skjulte dagsordner. Og i forbindelse med en hyldestfest for chrysanthemum-blomsten kommer blodet i sidste ende til at flyde!

Banen bliver langsomt kridtet op til at Yimou kan levere en afslutning i særklasse. Fantastisk kampkoreografi afrunder de sidste 15-20 minutter af den besnærende fortælling, som minut for minut bliver mere og mere interessant. Forskellen på Den Forbudte By og Yimous øvrige film, er at der her dvæles for tiden til at lære figurerne at kende grundigt. Kendere af Yimou vil nok opleve en særpræget kedsomhed i filmens første halve time, for hvor er hikka-hakka-hukka scenerne, hvor kineserne slås akkompagneret af sære skrig og brud på tyngdeloven? Hold ud, gør dig selv en tjeneste og sæt dig grundigt ind i alle sammenhænge, så giver det hele mening til sidst. Husk at nyde det fænomenale farvespil og udstyrsstykke (sidste år nomineret til en Oscar for bedste kostume) som filmen også er. Ikke noget under at her er tale om den dyreste kinesiske film-produktion nogensinde.

Til at hjælpe sig med at fortælle historien om Tang-dynastiets forfald, har Yimou indkaldt drevne kræfter som Chow Yun-Fat som flertallet måske nok kender fra Pirates Of The Caribbean: At World's End, hvor han spillede Sao Feng. Han har også medvirket i andre populære titler som Anna og Kongen, Bulletproof Monk og den banebrydende Tiger På Spring, Drage I Skjul. Som kejser har Chow Yun-Fat sin kejserinde, spillet af Gong Li (Memoirs Of A Geisha, Miami Vice, Hannibal Rising). To sværvægtere som i den grad brænder igennem og stjæler billedet.

Regner du her med at skulle overvære en film som ren søndagsunderholdning, så tager du grueligt fejl. Den mere eller mindre officielle del af Yimou-trilogien er mere sofistikeret og skelsættende i sin fortælle-teknik end hans film plejer at være det. Jagter du udelukkende kung fu, skaller og strakte håndflader, så vælg en af de utallige dumme Hollywood-produktioner med Jackie Chan. For i Den Forbudte By er der en udsat risiko for også at få en velfortalt historie med som forstyrrende element!

Udgivelsen indeholder intet ekstra materiale.

Titel: Den Forbudte By
Original Titel: Man cheng jin dai huang jin jia / Curse Of The Golden Flower