Den Gode Spion

8. juli 2021 af Maria Bjerregaard

Den Gode Spion billede

“Den Gode Spion” byder på en spændende og klassisk spion-thriller med en solid præstation fra den rutinerede Benedict Cumberbatch.

Han var blot en ordinær mand. En ganske almindelig sælger fra England, men blev pludselig en brik i et vigtigt spil angående atombomber og Sovjet- dominans. Derfor er denne historie også fascinerende. Især da historien højt sandsynligt er forbigået mange. Instruktør Dominic Cooke har derfor fået Benedict Cumberbatch med på holdet – både som skuespiller og producent.

Greville Wynne ( Benedict Cumberbatch) er en forretningsmand, som bor med i London sammen med hans søn og kone, Sheila ( Jessie Buckley). I 1960 bliver han opsøgt af Den Britiske Efterretningstjeneste på baggrund af hans talrige rejser i Østeuropa. Wynne bliver bedt om at hjælpe med at smugle informationer ud af Sovjetunionen for MI6 of CIA. Hans russiske kilde, Oleg Penkovsky ( Merab Ninidze) sætter alt på spil for at sætte en stopper for atomvåbenprogrammet under Den Kolde Krig.

Benedict Cumberbatch spiller rollen som Greville Wynne med både charme og empati. Man føler for hans farlige mission, hvor han forlader et trygt og stabilt forretningsliv til en livsfarlig begivenhed. Der forsøges at skabes et bånd imellem Wynne og Penkovsky, da de begge sætter deres familiers liv på spil. De har begge god kemi og man kan fornemme et oprigtigt venskab, selvom dette iscenesatte venskab, er ren forretning. Jessie Buckley får også lov til at skinne i rollen som den bekymrede, men intelligente kone, som følger sin mand i tykt og tyndt. Også selvom tilliden imellem dem efterhånden hænger i en tynd tråd.

Dominic Cooke er meget interesseret i at fortælle en autentisk historie. Dette skyldes bl.a. at folk gerne skal kunne kende til denne historie og de modige mænd, som kæmpede bravt for deres nation – med deres eget liv som indsats. Der er elementer fra den klassiske spiongenre, hvor man følger de intense sekvenser, hvor der hverken må snakkes eller ses hinanden i øjnene. Disse nervepirrende sekvenser får os til at sidde helt på kanten af vores sæder – for hvad sker der, hvis deres plan lige pludselig går i vasken? Hvis man kender til historien i forvejen, har man naturligvis gættet udfaldet, men Cooke har dog fortsat sammensat en god og velfortalt thriller, som vil falde i alles smag.

”Den Gode Spion” byder på et klassisk spion-thriller med humor og intensitet. Benedict Cumberbatch spiller sin rolle fuldt ud, og det har været en fornøjelse at stifte bekendtskab med en modig mand, der spillede en vigtig rolle under Den Kolde Krig. Sekvenserne tager publikum under vingerne, og vi får følelsen af konstant at blive overvåget eller forfulgt. Nok ikke langt væk fra dagens virkelighed.

Titel: Den Gode Spion
Original Titel: The Courier
Premieredato: 8. juli 2021