Den Tid på Året

8. november 2018 af Maria Bjerregaard

Den Tid på Året billede

" Den tid på året" er en sjov og charmerende dansk film med perfekte skuespillere og en dygtig Paprika Steen både i instruktørstolen og i skuespils-ensemblet.

Alle kender den tid på året. Den tid som de fleste af os nok frygter mest eller håber snart er overstået. Det er nemlig julen,hvor hele familien kommer på besøg, der skal laves mad, overholdes traditioner og tolereres ulidelige familiemedlemmer. Dette skildrer Paprika Steen på en meget sjov og finurlig måde i denne nye danske komedie. Og der er bestemt genkendelige elementer!

Den søde juletid
Katrine ( Paprika Steen) og Mads ( Jacob Lohmann) er det lykkelige par, som hvert år inviterer hele familien til jul. Det bliver som altid en aften fyldt med kaos og traditioner, og den evige kamp om at fremstå som en stor og lykkelig familie. Men netop dette år kommer mange års jalousi og misforståelser frem imellem de to søster, Katrine og Barbara ( Sofie Gråbøl ), og når aftenen bliver afbrudt af deres tredje søster og hendes nye mand og steddatter, kommer der for alvor drama i den hyggelige juletid.

Dygtige skuespillere i en charmerende julekomedie
Paprika Steen er selv en meget dygtig skuespiller og komiker, og har her slået sig sammen med et vaske ægte ensemble, hvor ingen af skuespillerne prøver at overgå hinanden. Karen-Lise Mynster er altid skøn og ses her i rollen som mor, mens at Sofie Gråbøl er også er god som en lettere naive og sensitive præst og søster. Alle karaktererne har hver deres rolle i familien, og Paprika Steen viser her, at man bestemt ikke sig vælger sin familie. De eneste mennesker, der kommer til at fremstå mest "normale" og har benene placeret på jorden er deres tredje søster, mand og steddatter. Dette kan virke overraskende, da de ellers far lagt op som det helt store familiedrama, men det viser sig, at være dem, som er kommet længst i livet.

Selvom tematikken her er jul, kunne den ligeså godt have foregået på andre højtider. Paprika Steen virker til at ville fortælle en historie om den dysfunktionelle familie, hvilket faktisk er meget befriende ikke at skulle høre yderligere om julemænd og nisser. Den lille datter Lea fungerer i denne fortælling som en lille engel sendt fra himlen og forsøger at holde familien sammen. Men selvom der er drama, er der skal også god humor, og familiens små skænderier om banaliteter er meget underholdende.

"Den Tid på Året" er en skøn og charmerende dansk komedie med et stærkt skuespilshold. Paprika Steen giver her til meget realistisk og genkendeligt billede på en højtid, hvor familien skal forenes og helst fremstås som perfekt. Dette giver adgang til humoristisk indslag og en meget sød fortælling.

Titel: Den Tid På Året
Original Titel: Den Tid På Året
Premieredato: 8. november 2018