Der Untergang.

16. september 2007 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Der Untergang. billede

Oliver Hirschbiegels storslåede drama om Hitlers sidste dage i hans fører bunker i Berlin er nu ude i en forlænget udgave. Absolut et mesterværk der har skrevet sig ind i moderne filmhistorie.

Det Tyske mesterværk Der Untergang har før været udsendt på Dansk DVD. Men nu er det med denne udgivelse muligt at se en forlænget version af filmen om Hitlers sidste dage.

En stormfuld nat i november 1942, ændres tilværelsen for altid for den unge kvinde Traudl Junge (Alexander Maria Lara). Hun bliver nemlig til en jobsamtale i Hitlers (Bruno Ganz) hovedkvarter Ulveskansen, valgt til at være hans sekretær. Et job der kommer til at sætte hende i personlig nærvær med det 3. Riges fører. Hendes livs drømme job, og en mulighed for at tjene, det hun tror på.
Nogle år senere i foråret 1945 er Berlin under tung belejring af den Russiske hær. Enden er nær for Tyskland, og deres rolle som tabere af 2. verdenskrig står ikke langt ude i fremtiden. Den Tyske hær der er oppe imod den massive Russiske hær består nu kun af Hitler Jugend, og de af den lokale befolkning der støtter det 3. Rige, og stadigvæk tror på sejer.
En svækket og desillusioneret Hitler har forskanset sig i sin fører bunkeren i Berlin. Her har han samlet sin faste stab af venner og kollegaer. Selvom udsigterne til nederlag stiger og stiger time for time, så venter de alligevel på en opklaring og en mulig vending af situationen, der ser ganske håbløs ud.
Men Hitler tror stadigvæk på sejer og drevet af en fanatisk og utopisk tankegang prøver han konstant at sætte modet op hos hans venner i bunkeren. Ud over Traudl Junge, befinder også Hitlers elskede Eva Braun (Juliane Kohler) sig i bunkeren. Endvidere får de selskab af ægteparret Magda (Corinna Harfouch) og Joseph (Ulrich Matthes) Goebbels, og deres mange børn. Hitlers oprustningsminister Albert Speer (Heino Frech) er også at finde blandt kollegaerne.
Traudl Junge begynder som timerne går at blive mere og mere i tvivl om, om hun skal blive eller flygte i et sidste håb om overlevelse. De mest fanatiske af Hitlers stab ser kun en udvej, og det er at gå i døden sammen med deres elskede fører og det 3. Rige. Traudl’s sind er splittet, men til sidste lykkedes det for hende at tage et valg, der skal vise sig at redde hendes liv. De tilbageblivende i den dødsdømte bunker forbereder sig systematisk på at tage afsked med livet.

Oliver Hirschbiegel har før DER UNTERGANG lavet EKSPERIMENTET fra 2001. Denne er også kontroversiel i dens historie om en mand, der melder sig til et grænseoverskridende eksperiment, der får katastrofale følger. Men med Der Untergang kom Oliver Hirschbiegel på alles læber, for intet er så omdiskuteret og kendt af alle som historien om det 3. riges opstigning og derefter dramatiske fald. En historie der er fascinerende i al dens grusomhed og rædsel.

Der Untergang er baseret på virkelige hændelser som de er beskrevet i bogen DER UNTERGANG af Joachim Fest, og i Traudl Junges erindringer BIS ZUR LETZTE STUNDE og dokumentarfilmen HITLERS SEKRETÆR, der også handler om Junges oplevelser.

Bruno Ganz der har den altdominerende hovedrolle som Adolf Hitler, er en af Tysklands fineste karakterskuespillere. Hans roller har igennem tiden været meget forskellige. Sidst har han været med i LUTHER fra 2004. Ellers kendes han fra filmene BRØD OG TULIPANER, NATURENS BØRN, og som den overbærende engel i Wim Wenders mesterværk fra 1987, HIMMELEN OVER BERLIN. Brune Ganz øvede sig i at efterligne Hitlers tale efter nogle optagelser der findes på bånd. Hitler led også i hans sidste tid af Parkinsons syge, og denne lidelse studerede Bruno Ganz på et hospital, for at få et så realistisk portræt af Hitler som mulig. Dertil kommer at Ganz også er sminket med rystende præcision, og klædt som den aldrende fører, der i hans sidste tid var en ynkelig skygge af sig selv. Bruno Ganz har fortjent al den ros han har fået for hans optræden, og der hersker ingen tvivl om at rolle som Hitler er hans livsværk, og en milepæl i Tysk skuespillerhistorie.

Juliane Köhler, der spiller Eva Braun, har før medvirket i AIMEE OG JAGUAR fra 1999 og FORTABT I AFRIKA fra 2001.

Corinna Harfouch der spiller Magda Goebbels har medvirket i den tyske SEXY SADIE fra 1996 og DER VERSPRECHE fra 1994.

Ulrich Matthes der i DER UNTERGANG er Joseph Goebbels, har medvirket i Tom Tykwe’s, lille mesterværk VINTERSOVERNE fra 1997.

Alle skuespillerne spiller fantastisk, og dette gør at man som tilskuer til det følelsesladede drama bliver fast holdt i historien i de samtlige 3 timer denne forlængede udgave vare. Der Untergang er virkelig et intenst stykke filmkunst, der længe efter første gennemsyn vil brænde sig ind i tilskuerens hukommelse. Der svinges fra gruopvækkende rædsler, til intime stunder som de mange tilbageblivende i den dødsdømte gravplads som førerbunkeren omdanner sig til, må igennem i deres livs sidste tid.
Det hele bliver fortalt på en yderst realistisk og nøgen facon, der ikke kan undgå at gå under huden på selv den mest hærdende. Specielt scenerne hvor Magda og Joseph Goebbels lægger deres børn til at sove, inden de slår dem ihjel med gift, må betegnes som ganske forfærdelige og uafrystelige. Både Bruno Ganz og Corinna Matthes der spiller Magda Goebbels har senere udtalt at lige netop disse scener var meget svære at indspille fordi de følelsesmæssigt var så skrækkelige. Mindre forfærdeligt bliver det ikke, når man tænker på, at det ikke kun er fri fantasi, men den barske virkelighed scenerne udspringer fra. Handlinger der virkeligt fandt sted, og som når de bliver præsenteret på film, langt overgår de grusomste scener fra fiktionens verden. Disse og andre ligeså forfærdelige scener gør Der Untergang til en stærk oplevelse.

Oliver Hirschbiegels film skabte, da den kom frem i 2004 meget omtale, og mange fandt den kontroversiel i dens fortolkning af, hvad der skete i de dage i Berlin, 1945. Aldrig før har Hitler og hans Nazikumpaner været skildret på denne måde. Nazister er på film som regel skurke, der er ensidige onde i deres handlinger. Sjældent er de blevet skildret som rigtige mennesker, som de gør det i Der Untergang. Det er lige præcis denne vinkel der gør filmen så enestående. For selvfølgelig havde de mest nederdrægtige nazister menneskelige følelser. De var jo blot mennesker som alle os andre, og selv om de fulgte en ideologi der virkede og var umenneskelig i dens synspunkter, så er der ingen tvivl om, at de inderst inde også måtte være menneskelige, men sorger, glæder, tvivl og bekymringer på dagsordnen. Specielt Hitler må have haft det svært i hans livs sidste timer, da han måtte sande at hans livsværk var tabt, og at han ingen fremtid havde for sig. Det er disse følelser der kommer så fint frem i Bruno Ganzs fantastiske skildring af et menneskes fald.

Man bliver ikke nødvendigvis i godt humør at se filmen, men hvis man syntes man er rustet til det, så er det en vigtig film at få set. For historien om Det 3. Rige og dets fører Adolf Hitler er en historie, der ikke kan blive fortalt for tit. Der Untergang egner sig storartet som undervisningsmateriale i de stører klasser i folkeskolen, og ligger op til megen debat, og ikke mindst til en snak om hvor frygteligt vi mennesker kan behandle hinanden. For desværre har menneskeheden ikke lært det store af de handlinger der blev fremført under 2. verdenskrig, for den dag i dag plages verden stadigvæk af krig og andre grusomheder som er svære at forstå mulige.

Der Untergang er et uomgåeligt mesterværk, og denne version er forlænget med cirka 23 minutter, hvilket bringer den samlede spilletid op på næsten 3 timer. Denne extended version er blevet klippe til Tv, og er derfor også delt op i 2 dele på henholdsvis 87 og 90 minutters varighed. Hver del er delt op i kapitler så det gøres muligt at finde frem til den scene du netop ønsker at se.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Ekstramateriale.

Denne anmeldelse omfatter ikke anmeldelse af det ekstramateriale der er på Extended Version af Der Untergang. Men nedenstående er det materiale der er at finde på disc 2 i denne udgave. Det hele kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Dokumentar: Hitler's Letzte Tage - The Making of Der Untergang (58 min)

Featurette: Melissa Müller talks about Traudl Junge (8 min)

Featurette: Der Bunker - A Virtual Tour (13 min)