Det' indviklet

21. januar 2010 af Randi Bjerg

Det' indviklet billede

Fraskilt... med frynsegoder. Men er det en god ting?

Det er 10 år siden Jane blev skilt fra sin mand Jake. De har efter de mange år som fraskilte fundet en balance hvor de sagtens kan være sammen i sociale sammenhænge med deres børn og fælles venner, hygge sig, tale sammen og være høflige. Jane har også lært at accepterer Jakes nye (meget yngre) kone, som var kvinde han forlod hende for.
Alt går som det skal, børnene er blevet store og flytter hjemmefra, Jane har endelig fået mulighed for at lave en udvidelse på sit hus som hun ar drømt om i de 10 år hun har bodet det (siden skilsmissen). Men alt forandres da Jane og Jakes søn Luke graduerer fra college. De er i New York for at fejre det, men Luke og hans søstre vil hellere fejre den sidste aften sammen med Lukes venner på college og Janes plan om en familiemiddag går i vasken. Hun indfinder sig derfor alene i restauranten for at spise, men støder ind i Jake. De vælger at spise (og drikke) sammen, og en flaske bliver til mange. Temperaturen stiger, der danses, og på hotelværelset ryger tøjet også (eller dele af det).
Jane er helt slået ud over at hun har tilladt sig selv at være sammen med sin eksmand, men hendes venindekreds elsker ideen, og hendes psykolog mener det er sundt for hende at leve lidt på kanten, så da Jake ”tilfældigvis” kommer forbi til en kop kaffe bliver det til endnu en hed tur i sengen. Det gør det dog ikke lettere for Jane som nu officielt føler sig som ”den anden kvinde”, hende hun, sammen med veninderne, hader for et godt ord.
Værre bliver det da Laurens, deres ældste datter, forlovede opdager dem gå ind i en elevator sammen på det hotel hvor han og Lauren spiser frokost. Han har sværer kvaler med at vide hvad der foregår uden at parrets tre børn opdager det.
Samtidig begynder Agnes, som ved hvad det vil sige at være den anden kvinde, at få mistanke til at der er noget galt. Og bare for at gøre det hele lidt endnu mere indviklet falder Janes arkitekt Adam for hende, og hun for ham, men hvordan skal det kunne passe ind, med eksmand, børn, eksmands kone og alt det andet der sker? Det er ikke særlig let at være fraskilt, og som filmen viser, bliver det ikke nødvendigvis lettere, det er bare andre problemer det dukker op.

Hvis du kunne lide Somethings gotta give, vil du også synes at denne lille perle er god. Det er en fantastisk lun, sød og sjov film. Jeg grine højt flere gange, og det gjorde resten af biografen også. Det er noget fascinerende ved modne kærlighedshistorier. På mange måder handler de om præcis det sammen som de mange undgomsromancer som Hollywood producerer, men det har bare et helt andet glimt i øjet, fordi det handler om mennesker som ikke er unge, smukke og uovervindelige.

Jane kan ikke bærer tanken om at Jake skal se hende nøgen efter sex, tingene sidder anderledes når man står op, som hun siger, og med et hul på 10 år siden han sidst har set hende nøgen kan man måske godt forstå hendes betænkeligheder, for en krop i 40erne og en krop i 50erne ser bestemt ikke ens ud, heller ikke selvom man er Meryl Streep.

Skuespillerne gør det godt, hele raden rundt. Steve Martin har rollen som den lidt akavede arkitekt Adam, og selvom han er morsom er det slet ikke det samme som den slap stick humor man er vant til at se ham spille, men det gør bestemt ikke noget. Han er hyggelig og smilende og giver det lidt kejtede en lun charme.

John Krasinski, som spiller Laurens forlovede, Harley, er fantastisk i scenerne efter han har opdaget affæren og forsøger at lade som ingenting mens kan konstant kommer med hentydninger til de to om at han ved hvad de laver. Han er fantastisk manisk og virkelig hyggelig og sød. Man fristes til at kalde han en hver svigermoders drøm, selvom det for mange unge mænd er ca. det værste man kan kalde dem.
Kort er det en lun, morsom sød og behagelig film som man kan lune sig med. Den favner nok mere mod en kvindeligt publikum end et mandligt, men der vil også være mænd som kan få noget ud af at se den. Ligesom man bestemt ikke behøvet at være 40+ og fraskilt for at kunne lide den. Den kan ses af de fleste, men vil nok give særlig mening, eller betydning for folk som ved hvad skilsmisse gør ved livet.

Titel: Det' indviklet
Original Titel: It's Complicated
Premieredato: 21. januar 2010