Det Indviklet

3. juni 2010 af Mie Bach

Det Indviklet billede

Hvem siger at kærlighedsproblemer kun er et ungdomsfænomen?

Jane (Meryl Streep) har været fraskilt fra sin man Jack (Alec Baldwin) i ti år, efter han var hende utro, og det går rigtig godt for hende. Hun er kommet videre, ejer sin egen restaurant og skal netop til at bygge det hus, som hun altid har drømt om. Dagen er dog kommet, hvor det sidste af de tre børn flytter hjemmefra, og Jane føler sig en smule ensom. Hendes veninder er overbevist om, at hun trænger til at date og få noget sex, og aftenen før sønnens graduation party ender Jane sammen med eksmanden Jack. Han er gift med en meget yngre kvinde, men deres forhold er ikke længere super hot. Jane og Jack indleder en affære, og Jane nyder at det nu er hende, der er den anden kvinde, samtidig med at hun føler sig dybt skyldig. Jack vil have Jane tilbage, og hendes beslutning bliver ikke lettere af, at hendes arkitekt (Steve Martin) pludselig bliver meget interesseret i hende.

USA vælter sig ikke ligefrem i kvindelige filminstruktører, men dette års Oscar uddeling var fyldt med girlpower da Kathryn Bigalow snuppede den prestigefyldte Oscarstatuette for årets bedste film for snuden af sin eksmand James Cameron. En anden kvindelig amerikansk instruktør med ben i næsen, er efter min mening Nancy Meyers, der er instruktøren bag ”Det Indviklet”. Hun har tidligere instrueret de to skønne film ”The Holiday” (2006) og ”What Woman Want” (2000); to film, der ligesom hendes nyeste er fyldt med kærlighed i alle aldre. I hendes film er parforhold ikke kun noget, der kan blive diskuteret i et Sex and the City univers omgivet af cosmopolitans og smukke mennesker. Blot fordi man er i 50´erne, er det ikke ensbetydende med, at man har styr på det med kærlighed og det andet køn; det ser vi både i ”Det Indviklet” og ikke mindst ”What Woman Want”. Hendes film er fyldt med talentfulde skuespillere, som spiller med charme og varme, og man kan ikke andet end at føle sig i godt selskab med hendes film og konstant trække på smilebåndet.

Det gør sig i høj grad også gældende i ”Det Indviklet”, der ikke er den type komedie man får ondt i maven af, men den er fyldt med en sød og lunefuld humor. Meryl Streep er en sublim skuespillerinde, og man har hende mistænkt for, at kunne spille en hvilken som helst rolle, og igen gør hun det upåklageligt. Alec Baldwin passer perfekt ind i rollen som den utro ægtemand, som stiller op med bedende hundeøjne, og til trods for sit lettere fjogede udseende gør Steve Martin det godt i rollen som den nye flamme. Man kan ikke lade være med at tænke på hans rolle som den tåbelige Jacques Clouseau i ”Pink Panther” (2006 og 2009), men det til trods er han en god pendant til Alec Baldwin, da de fremstår som hver deres type, hvilket gør Janes splittelse troværdig.

”Det Indviklet” kan lyde som en meget alvorlig film i takt med ”Closer” (2004), men det er det bestemt ikke. Det er en humoristisk film, med mange gode punchlines og scener, men man kan dog godt til tider miste tråden, da filmen enkelte steder går i tomgang.

Titel: Det Indviklet
Original Titel: It´s Complicated
Premieredato: 25. maj 2010