Det Tavse Vidne

10. juni 2012 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Det Tavse Vidne billede

Et spinkelt grundlag bliver til en spinkel film.

Åh kære Gud, hvor er jeg ved at være træt af film, om lærere der arbejder på skoler i ghettoen - ”Dangerous Minds”, ”187” og hvad pokker de allesammen hedder. Måske dukker der på et tidspunkt en god film op af slagsen, det virker i hvert fald ikke som om, at temaet nogensinde stopper, men det er da utroligt, at ligegyldigt om filmen har et højt budget eller et lavt, om det udformer sig som en spændingsfilm eller et drama, så lander den på samme niveau som de andre – et eller andet sted i bunden. ”Det Tavse Vidne” er sidste skud på stammen, og her omhandler det en lærer, der tilfældigvis ser en narko-relateret likvidering, og pga. bandeoverhovedets ry beslutter sig for at holde det for sig selv. Naturligvis kun indtil at det hele er ved at løbe af sporet, og efter det kommer banden naturligvis efter hende.

Lige fra starten af er det meget tydeligt, hvilken retning filmen har tænkt sig at tage. Alligevel overraskes man fra tid til anden. Ikke fordi plottet drejer i en uventet drejning, men fordi at karaktererne og deres handlinger er dybt utroværdige. Vi følger nogle politibetjente, der er på nakken af bandelederen, og hvor den ene er afventende og den anden aggressiv i starten, skifter de til hinandens personligheder ikke engang halvvejs inde i filmen. Vores hovedperson er øjenvidne til bandelederens grusomheder, alligevel fortsætter hun med sit liv, som om ingenting var sket, når hun ved, at han er klar over, at hun vil vidne mod ham. Der er et utal af dumheder, underlige beslutninger samt karakterer der ikke handler i tråd med deres karakter igennem filmen, og for det ikke skal være løgn, krydres det hele med elendigt skuespil (det er faktisk kun Penelope Ann Miller der er den mindste smule habil i sit erhverv i filmen) og en instruktør, der ikke aner hvad han laver.

”Det Tavse Vidne” kan bedst beskrives som en overordentlig stor omgang rod. Hele filmen bygger op til en stor finale, og den ender højest som ufrivillig komisk, hvis man da absolut skal sige noget positivt om filmen. Det hele er skruet forkert sammen på alle leder og kanter, og selv potentialet udebliver, da det i forvejen virker som et noget spinkelt grundlag for en film. Desuden ved man også, at der er et eller andet galt, hvis 80 minutter virker som alt for lang spilletid til en film – jeg nåede i hvert fald at kede mig op til flere gange. Dette er bestemt en anbefalelsesværdig film, hvis du vil se, hvordan man IKKE skal lave en film.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Another World Entertainment.

Titel: Det Tavse Vidne