Det Var Paa Rundetaarn

8. marts 2005 af Morten Eriksen

Det Var Paa Rundetaarn billede

Seneste Saga-udgivelse i Dirch Passer serien er et herligt lystspil med Kjeld, Ove og Dirch. Se et stykke dansk filmhistorie og kom i godt humør...

For dem af os der ikke er vokset op med Dirch Passer film i den lokale biograf, kan det være svært at skelne skidt fra kanel i den strøm af Dirch-film der rammer dvd-markedet for tiden. Denne film skal man dog ikke lade passere, hvis man vel at mærke kan lide at se film fra en svunden tid!

Vi bliver introduceret til filmens persongalleri af Volmer Sørensens stemme og der vises søndagsbilleder fra gader som Købmagergade og Landemærket anno 1955!

To søstre (Anne-Marie Juhl og Bodil Miller) tager cyklerne til Hornbæk Plantage for at svømme en tur. En omstrejfende tyv (Buster Larsen) ser sit snit til at snuppe deres cykler. De unge damer – nu kun iført badedragter – må derfor ”blaffe” sig til byen. De støder på landsretsagfører Hartsen (Kjeld Petersen) som er ude for at køre sin nye bil til. Han viser de to damer almindelig høflighed og tilbyder dem et lift. Det skal snart vise sig at få konsekvenser på hjemmefronten, da sladderen meget hurtigt når hjem til konen (Bodil Steen). Hun hyrer i raseri en privatdetektiv til at skygge sin mand, for at finde ud af hvad det er han har kørende. De to søstre beder ham nu om hjælp til at bevise, at de er ejere af en netop udtrukken præmieobligation som lå i den enes cykelkurv da cyklerne blev stjålet! Den er nemlig bon’et ud med en pris på kr. 200.000 (og det var mange penge dengang).

Plattenslageren har imidlertid solgt obligationen videre til to musikanter Ramløse og Jensen (Ove Sprogøe og Dirch Passer) på restaurant ”Rundetaarn” inde i København. Da de to musikanter bor til leje og hver dag arbejder til langt ud på natten, bliver de ellevilde da de finder ud af, at obligationen har givet gevinst.

De bliver dog snart opsporet at landsretsagføreren og hans to kunder, men hvis søstrene ikke kan bevise at de er ejere af obligationen, hvem kan så hæve pengene?

Filmen er fra den periode hvor kvaliteten af Dirch-film var bedst, når man kigger på indhold og skuespil. Det er måske endda lidt meget at kalde den for en Dirch-film, da både Ove Sprogøe og Kjeld Petersens roller er ligeså fremtrædende. Skuespillerne giver plads til hinanden og det er ikke op til Dirch at bære filmen, som det er tilfældet i mange af de senere film med ham. ”Det Var Paa Rundetaarn” er en enkel men velfortalt sød historie hvor man kan opleve samspillet mellem datidens store danske skuespillere. Vi ser en afdæmpet Keld Petersen, der dog efter at have fået en isterning listet ned af ryggen, har en ret så morsom dansescene på danserestauranten ”Rundetaarn” hvor de to musikanter arbejder. Han bor sammen med konen i Bellahøj-husene der dengang netop var blevet opført og i filmen betegnes som skyskrabere, hvor de fleste i dag vil kalde dem højhuse! Sprogøe og Passer spiller to pæne og ærlige ungersvende der har livet for sig og tager een dag af gangen. De har et par gode sangnumre og en enkelt dans i løbet af filmen. Af een eller anden grund hører det sig til, at der i en Dirch film skal være en scene hvor han vågner træt om morgenen og ikke gider at stå op. Her deler han blot rollen med Ove Sprogøe. De to udgør et godt team, og spiller også overfor hinanden i en perlerække af film som f.eks. ”Ved Kongelunden” (1953), ”I Kongens Klær’” (1954) og ”Baronessen fra Benzintanken” (1960).

Poul Bang har instrueret. Han var i øvrigt gift med Annelise Reenberg der også stod bag mange af de kendte lystspil i 50'erne og 60'erne. Poul Bang instruerede bl.a. den vellykkede "Charles Tante" og de tre første film i Støv-serien. Musikken er leveret af den meget produktive komponist Sven Gyldmark der er kendt for lydsporet til Morten Korch filmene og Far til Fire serien.

DVD specifikationer:

Menuerne er opbygget på samme vis som de øvrige gamle danske film fra Saga med baggrundsmusik og klip fra filmen. Lyden er i DD 1.0 dual channel mono. Filmen er i sort/hvid og billedet er gennemgående fint, uden støv og ridser. Enkelte steder lægger man mærke til, at lyset blinker lidt i kanterne. Formatet er 4:3 1,33:1. Der kan vælges danske tekster.

Ekstramateriale:

Trailer
Biografier
Historien om Saga Studiet
Bag om filmen

Der er vedlagt en to minutters trailer der gengiver filmens stemning godt. Der er biografier for Dirch Passer, Ove Sprogøe, Bodil Steen, Keld Petersen og Buster Larsen. Historien om Saga Studiet er 3 siders tekst om Saga-studiernes storhedstid. Det er ikke mange anekdoter der biver fortalt, og historien er at finde på samtlige Saga-udgivelser. Bag om filmen er en række still billeder taget under optagelserne. Billederne er centreret og er ledsaget af et par liniers tekst. Problemet med billederne er, at de kun fylder knap en fjerdedel af skærmbilledet! Derfor fremstår dette forsøg på at putte lidt mere på dvd’en som ligegyldigt.

Mange af de øvrige gode gamle film fra Saga er allerede udgivet på dvd.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Sandrew Metronome